Apskatīt kartē

Ekspedīcijas piezīmes. Alojas novads

Radot “Radiožurnāla” aizmetņus, šovasar mūsu ceļi veda uz dažnedažādām Latvijas vietām. Meklējot rakstu varoņus, viesojāmies pašvaldībās, pilsētās, ciemos, miestos un viensētās. Daudzi no tiem mūs ne gluži pārsteidza nesagatavotus, bet tā vai citādi nolika mūs “uz nelielas pauzes”.
Lasīt vairāk

Mistiskā Regīna Ezera

Lasīt vairāk

Arhips Kuindži un taureņu spārni (1842–1910)

Lasīt vairāk

Sloveckis

Lasīt vairāk

Johans Valters

Lasīt vairāk

Purvīšu dzimtas sākums un Vilhelma Kārļa Purvīša vectēvs. JĒKABS PURVĪTIS

Lasīt vairāk

Mariona

Lasīt vairāk

Vilhelma Purvīša nozīme Ķemera dzīvē. Epizodes

Lasīt vairāk

AUSEKLIS (1850-1879) JAUNPIEBALGĀ

Lasīt vairāk

Ritums Ivanovs

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes. Cēsu novads

Lasīt vairāk

Kārlis Skalbe. Dzejnieks un Zetlīziņa.

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Gulbenes novads

Lasīt vairāk

Pēteris Šmits. Folkloras problēmas.

Lasīt vairāk

Brā’āļi

Lasīt vairāk

Veidenbaums. Ceļotājs apziņā, laikā un telpā

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Valmieras novads

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes. Savvaļa

Lasīt vairāk

Pauls Valdens. Fizikāli organiskās ķīmijas pamatlicējs.

(1863. gada 26. jūlijs – 1957. gada 22. janvāris)
Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Olaines novads

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Siguldas novads

Lasīt vairāk

Krietnais kritiķis Zeiferts

Lasīt vairāk

Pastāvēs, kas nemainīsies

Lasīt vairāk

ANTRA LIEDSKALNIŅA

Lasīt vairāk

Emīls Dārziņš. In Limbo.

In limbo – nemainīgs stāvoklis, kurā kāds ir aizmirsts, atstāts vai nonācis pats. Stāvoklis, kurā neviens nezina kas notiks un kad (un vai vispār) tas notiks. Emīls Dārziņš – cilvēks, komponists, kurš piedzima Jaunpiebalgā 1875.gada 3.novembrī, bet savos ideālos un vīzijās ir iestidzis nu jau arī mūsdienās.
Lasīt vairāk

Krodera paradoksi

Lasīt vairāk

Jūlijs Madernieks. Ornaments.

Lasīt vairāk

Bēru dzimtas mantojums Ventspils novadā

Bēru dzimtas heraldisko lāci sāku ķert pirms desmit gadiem, kad Rīgā pavadītais studiju laiks mani domās arvien vilināja atgriezties mājās – Popē. Šo gadu laikā, lāča pēdas ir izdevies sadzīt gan Popes muižas vēsturiskās ēdamzāles oriģinālo mēbeļu veidolā, parka dekoratīvās vāzes izskatā, gan arī arhīva materiālu izcilos paraugos. Tā gluži vienkārši, sekojot Bēru dzimtas lācim, izdevās izstrādāt arī savu maģistra darbu vēsturē, kas ļāva vēl plašāk izzināt šā unikālā mantojuma nozīmi un nepieciešamību to nosargāt.
Lasīt vairāk

Raimonds Rudzāts. Sporta Pote

Ekspedīcijā Siguldas novadā secinājām, ka tas ir pārpilns ar sporta adrenalīnu. Lēkšanas, lidošanas, laišanās, iešanas, skriešanas, šļūkšanas – aktivitātes teju visām gaumēm un spējām. Tāpēc nolēmu painteresēties – kopš kura laika sports ir tik ļoti pārņēmis Siguldas senleju. Tā kā ikdienu mēdzu pavadīt kopā ar sporta žurnālistiem, veicu nelielu aptauju, lai noskaidrotu, kurš siguldietis varētu pavērt priekškaru uz demokrātiskā sporta uzplaukumu Siguldas novadā. Visi uzrunātie norādīja uz vienu un to pašu cilvēku – Raimondu Rudzātu. Sporta žurnālists, sporta entuziasts, siguldietis un piedevām – brīnumu organizators savā “R. R. fondā”. Mums noteikti bija jāaprunājas!
Lasīt vairāk

Ko uzglabā iezis?

Visticamāk, katrs, kurš mērojis ceļu no Rīgas Valmieras virzienā, caurbraucot Murjāņiem, ir nopētījis Siguldas novadā esošās Inčukalna dabasgāzes krātuves varenos vārtus. Pirmās domas, kas nāk prātā – tas noteikti ir šausmīgi bīstami! Nacionāla mēroga tehniskā būve, kas aiz vārtiem slēpj... gāzi. Daudz, daudz gāzes. Noteikti – lielās mucās vai toveros, noteikti - uz katra tovera ir pa uzlīmei ar miroņgalvu uz oranža trīsstūra. Vēl ticamāk – ja plīst kāds ventilis, tad lai Dievs stāv mums klāt! Un miljons citu izdomājumu, kas rodas cilvēkam, kurš no dabas gāzes krātuves saprot tikpat daudz kā atšķirību starp fadiēza mažoru un sibemola septakordu. Tātad – neko daudz. Mazliet vēlāk, stāvot uzkalniņā pretī Krimuldas baznīcai, kas cilvēka mērogam ir gana tālu, secinām, ka vēl joprojām atrodamies turpat - tieši virs dabas gāzes krātuves. Kad apjēdzam, ka gāzes krātuves mērogs ir 25 km2, un tā aptuveni 700 metru dziļumā sevī tur teju piecus miljardus kubikmetru gāzes, mazliet saļogās ceļi. Bet pēc tam – kļūst interesanti. 700 metru dziļumā ieraktas milzu mucas? Ne taču! Gāze tiek uzkrāta.. iežos. Tā kā tas skan vēl neticamāk, uzmeklējām vienu no mūsu laika spilgtākajiem dabas pētniekiem – zaļgalvi Rvīnu Vardi – lai viņš sniegtu mums atbildes, mieru un nojausmu par to, cik cilvēks tomēr ir maziņš. Lūk, ko viņš mums pastāstīja..
Lasīt vairāk

Siluetu un tēlu pretrunīgā daba

Lasīt vairāk

Rūmī un Imants Ziedonis, ceļš uz grāmatas izdošanu

Lasīt vairāk

Jānis Kuzmins. Mācēt uzvarēt

Lasīt vairāk

Jauno mākslinieku balvas "Pavasaris" izstāde Purvīša muzejā

Purvīša muzejs atklāj jauno mākslinieku balvas “Pavasaris” izstādi muzeja teritorijā, kur 21 lielformāta darbs izstādīts brīvdabā – aptuveni divu kilometru garajā ainavu takā “Purvīša acīm”. Pirmo reizi jauno mākslinieku konkursu Purvīša muzejs organizē kopā ar MIKC NMV Jaņa Rozentāla Mākslas skolu un Cēsu pilsētas Mākslas skolu.
Lasīt vairāk

Ekspedīcijas piezīmes. Purvīti meklējot. Jaunpiebalga.

Lasīt vairāk

Lielie Garanči, Latgale

LOKĀLAIS ŠARMS. Saruna ar Valentīnu Lukaševicu

Teksts: Raibīs
Foto: Elīna Kursīte
LOKĀLAIS ŠARMS. Saruna ar Valentīnu Lukaševicu

Kustība latgaliešu kultūrā un literatūrā nav nekur apstājusies. Par tās eksistenci zina ļoti maz cilvēku, bet tas nav no iemesliem, lai visas plintes mestu krūmos un iekuros nodedzinātu vecmāmiņas dziesmu klades. Kluss, bet rezultatīvi redzams savā radošajā darbībā ir Valentīns Lukaševičs. Ar viņu runājamies šoreiz.

Latgales rakstnieks un literatūrzinātnieks Valentīns Lukaševičs ir piedzimis 1968. gada 27. oktobrī. Tā bijusi svētdiena. Šo faktu pavada māņticība, ka tie cilvēki, kas piedzimuši svētdienā, izaugs par baznīckungiem vai par sliņķiem. Visa bērnība Valentīnam paiet Lielo Garanču ciemā pie Rēzeknes. Šo gadu laikā pilsētas robeža nav pabīdījusies ne par metru un Rēzekne Lielos Garančus nav ieskāvusi savās skavās. Tik vien uz pašas robežlīnijas, laukos, kur kādreiz auga labība, tagad slejas privātmājas.

Tālāk Valentīns izvēlas mācīties Rēzeknes 5. vidusskolā fizikas un matemātikas novirzienā, jo, kā pats saka, “tā [Rēzeknes 5. vidusskola] uz citu skolu fona nezināmu iemeslu dēļ man palikās interesantāka”.

Pēc Rēzeknes tālākais dzīves ceļš uz diviem gadiem Valentīnu aizved uz Sanktpēterburgu, kur studē teorētisko fiziku, tad vienu gadu viņš paspēj pastudēt filozofiju Latvijas Universitātē. Runājot ar saviem draugiem vai paziņām, kas dzīvo lielākās pasaules metropolēs, kā vienu no lielpilsētas mīnusiem Valentīns min sabiedrisko transportu. Protams, labi, ka viņš ir, bet pavadīt katru dienu 3–4 stundas ceļā no vai uz darbu – tas ir pārāk daudz prasīts no Valentīna pacietības un brīvā laika. Tomēr sabiedrisko transportu viņš izmanto, ceļojot un braucot bez mērķa. Jautāts, kāpēc tā, atbilde ir vienkārša – tad vislabāk domājas. Tieši tāpēc Daugavpils ir jaukāka vieta studēšanai, strādāšanai un dzīvošanai nekā lielpilsēta. Tā Daugavpili par savām mājām viņš sauc joprojām.

Literatūrā Valentīns Lukaševičs ienāk 20. gadsimta 90. gados, kopā ar Oskaru Seikstu sarakstot dzejas krājumu “Seppuku iz saulis vādara” (1995)  un gadu vēlāk publicējot pirmo latgaliešu postmodernisma romānu “Valerjana dzeive i redzīņi” (1996). Populāras ir arī viņa tā saucamās boltuos gruomotys, kas sastāv no dzejoļu grāmatu tetraloģijas “Ceļš” (“Kuozynda”, 2005; “Vot taidi i batviņi”, 2006; “Bolti burti”, 2011; “Pādi navā svāti”, 2020). Par dzejoļu krājumu “Bolti burti” saņēmis Latvijas Literatūras gada balvas speciālo balvu.

Valentīns atzīst, ka jaunībā vairāk bijis abstrakciju mīļotājs, bet tad nonācis pie tā, ka nav nekā labāka par praktiskām lietām. Pie tādas atziņas arī palicis joprojām, jo esot cēlies no zemnieku kultūras. Šeit kā piemēru viņš min savu vectēvu, kam nekad nav patikuši suvenīri, jo, vectēva uzskatā, tās ir bezjēdzīgas mantas. Nemaz nerunājot par lieki iztērētiem resursiem un laiku, tās saražojot. Lai cik suvenīri ir skaisti, tie nekam nav vajadzīgi. Vectēvam esot bijusi dizaina domāšana – jebkurai mantai jābūt funkcionālai, parocīgai un smukai.

Tāpat šo visu materiālo pasauli var pārnest un nemateriālo. Cik pasaulē daudz ir rakstu, tekstu, informācijas, mākslas darbu! Un principā tie ir aizgājuši divās galējībās – pārgudrībā un prastumā. Cilvēks jau nevar taisni nobraukt pa ceļa vidu, vienmēr iebrauks kādā grāvī. Kāds apstāsies pie katra akmentiņa un teiks, ka tas ir unikāls un citur tāda nav. Otrs teiks, kas viss labākais ir citur, ne pie mums.

Ieminoties par latgaliešu kultūru, abi paliekam pie tā, ka tā ir mutvārdu folklora ar tik vien kā 200 cilvēku auditoriju, jo mēs dzīvojam tādā folkloristiskā laikmetā, kur lasīšana un rakstīšana kļūst aizvien grūtāka. Valentīna novērojumi liecina, ka cilvēki slikti prot rakstīt, un tas ir tāpēc, ka maz lasa. Tās ir savstarpēji saistītas lietas. Rakstītā kultūras sadaļa, kas ir literatūra, piedzīvo diezgan grūtus laikus, jo apkārt dominē vizuālā un audio kultūra. Grāmatu laikmetu nomaina displeju laikmets, un displejos ir viss – no enciklopēdijām līdz videopamācībām, kā automašīnai nomainīt spuldzīti. Esam nonākuši pie galējībām, ka skolu var nemaz neapmeklēt.

Kartīte no pastkaršu komplekta Raibīs “Obrozi”, 2021.

Sanāk tā, ka rakstniekam, kas strādā ar drukāto vārdu, kļūst aizvien mazāka auditorija, bet tā auditorija paliek feināka. Notiek dabiskā atlase. Tāpat kā krodziņā, ja tu pārdod lētu alu un belašus, skaidrs, ka tev būs peļņa, bet tu saproti arī, kāda publika pie tevis nāks. Latgaliešu literatūrai vienkārši nepaveicās, bilst Valentīns, – tad, kad literatūra varētu atdzimt, ienāca displeju kultūra. Pat latgaliešu inteliģences pārstāvji privātās sarunās ir izteikušies par savu nesagatavotību atbalstīt latgaliešu literatūru. Kāds tam visam būtu risinājums? Valentīns kļūst domīgs. Varbūt tiešām kā ēģiptiešiem popularizēt savas piramīdas, no defekta uztaisot efektu?! Bet latgaliešiem nav, par ko sūdzēties, jo ir uz pasaules tautas (gan Latvijā, gan citur), kam klājas vēl sliktāk. Un noteikti nevajag sevi likt nabadziņu lomā vai gaidīt aizjūras dāvanas vai brīnumus.

Nākotnes radošie plāni Valentīnam Lukaševičam saistās ar tradicionālajām valodām, kas tiek vai tika izmantotas Latgales teritorijā: latviešu, latgaliešu, krievu, poļu, baltkrievu un jidišs. Jo mācīties visiem zināmo angļu vai vācu valodu neesot lielas intereses, tamdēļ viņš pievēršas lokālajam šarmam.

2021. gada oktobris

radiozurnals-20220809140846185898127.jpg (909×189)