Apskatīt kartē

Ekspedīcijas piezīmes. Alojas novads

Radot “Radiožurnāla” aizmetņus, šovasar mūsu ceļi veda uz dažnedažādām Latvijas vietām. Meklējot rakstu varoņus, viesojāmies pašvaldībās, pilsētās, ciemos, miestos un viensētās. Daudzi no tiem mūs ne gluži pārsteidza nesagatavotus, bet tā vai citādi nolika mūs “uz nelielas pauzes”.
Lasīt vairāk

Mistiskā Regīna Ezera

Lasīt vairāk

Arhips Kuindži un taureņu spārni (1842–1910)

Lasīt vairāk

Sloveckis

Lasīt vairāk

Johans Valters

Lasīt vairāk

Purvīšu dzimtas sākums un Vilhelma Kārļa Purvīša vectēvs. JĒKABS PURVĪTIS

Lasīt vairāk

Mariona

Lasīt vairāk

Vilhelma Purvīša nozīme Ķemera dzīvē. Epizodes

Lasīt vairāk

AUSEKLIS (1850-1879) JAUNPIEBALGĀ

Lasīt vairāk

Ritums Ivanovs

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes. Cēsu novads

Lasīt vairāk

Kārlis Skalbe. Dzejnieks un Zetlīziņa.

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Gulbenes novads

Lasīt vairāk

Pēteris Šmits. Folkloras problēmas.

Lasīt vairāk

Brā’āļi

Lasīt vairāk

Veidenbaums. Ceļotājs apziņā, laikā un telpā

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Valmieras novads

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes. Savvaļa

Lasīt vairāk

Pauls Valdens. Fizikāli organiskās ķīmijas pamatlicējs.

(1863. gada 26. jūlijs – 1957. gada 22. janvāris)
Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Olaines novads

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Siguldas novads

Lasīt vairāk

Krietnais kritiķis Zeiferts

Lasīt vairāk

Pastāvēs, kas nemainīsies

Lasīt vairāk

ANTRA LIEDSKALNIŅA

Lasīt vairāk

Emīls Dārziņš. In Limbo.

In limbo – nemainīgs stāvoklis, kurā kāds ir aizmirsts, atstāts vai nonācis pats. Stāvoklis, kurā neviens nezina kas notiks un kad (un vai vispār) tas notiks. Emīls Dārziņš – cilvēks, komponists, kurš piedzima Jaunpiebalgā 1875.gada 3.novembrī, bet savos ideālos un vīzijās ir iestidzis nu jau arī mūsdienās.
Lasīt vairāk

Krodera paradoksi

Lasīt vairāk

Jūlijs Madernieks. Ornaments.

Lasīt vairāk

Bēru dzimtas mantojums Ventspils novadā

Bēru dzimtas heraldisko lāci sāku ķert pirms desmit gadiem, kad Rīgā pavadītais studiju laiks mani domās arvien vilināja atgriezties mājās – Popē. Šo gadu laikā, lāča pēdas ir izdevies sadzīt gan Popes muižas vēsturiskās ēdamzāles oriģinālo mēbeļu veidolā, parka dekoratīvās vāzes izskatā, gan arī arhīva materiālu izcilos paraugos. Tā gluži vienkārši, sekojot Bēru dzimtas lācim, izdevās izstrādāt arī savu maģistra darbu vēsturē, kas ļāva vēl plašāk izzināt šā unikālā mantojuma nozīmi un nepieciešamību to nosargāt.
Lasīt vairāk

Raimonds Rudzāts. Sporta Pote

Ekspedīcijā Siguldas novadā secinājām, ka tas ir pārpilns ar sporta adrenalīnu. Lēkšanas, lidošanas, laišanās, iešanas, skriešanas, šļūkšanas – aktivitātes teju visām gaumēm un spējām. Tāpēc nolēmu painteresēties – kopš kura laika sports ir tik ļoti pārņēmis Siguldas senleju. Tā kā ikdienu mēdzu pavadīt kopā ar sporta žurnālistiem, veicu nelielu aptauju, lai noskaidrotu, kurš siguldietis varētu pavērt priekškaru uz demokrātiskā sporta uzplaukumu Siguldas novadā. Visi uzrunātie norādīja uz vienu un to pašu cilvēku – Raimondu Rudzātu. Sporta žurnālists, sporta entuziasts, siguldietis un piedevām – brīnumu organizators savā “R. R. fondā”. Mums noteikti bija jāaprunājas!
Lasīt vairāk

Ko uzglabā iezis?

Visticamāk, katrs, kurš mērojis ceļu no Rīgas Valmieras virzienā, caurbraucot Murjāņiem, ir nopētījis Siguldas novadā esošās Inčukalna dabasgāzes krātuves varenos vārtus. Pirmās domas, kas nāk prātā – tas noteikti ir šausmīgi bīstami! Nacionāla mēroga tehniskā būve, kas aiz vārtiem slēpj... gāzi. Daudz, daudz gāzes. Noteikti – lielās mucās vai toveros, noteikti - uz katra tovera ir pa uzlīmei ar miroņgalvu uz oranža trīsstūra. Vēl ticamāk – ja plīst kāds ventilis, tad lai Dievs stāv mums klāt! Un miljons citu izdomājumu, kas rodas cilvēkam, kurš no dabas gāzes krātuves saprot tikpat daudz kā atšķirību starp fadiēza mažoru un sibemola septakordu. Tātad – neko daudz. Mazliet vēlāk, stāvot uzkalniņā pretī Krimuldas baznīcai, kas cilvēka mērogam ir gana tālu, secinām, ka vēl joprojām atrodamies turpat - tieši virs dabas gāzes krātuves. Kad apjēdzam, ka gāzes krātuves mērogs ir 25 km2, un tā aptuveni 700 metru dziļumā sevī tur teju piecus miljardus kubikmetru gāzes, mazliet saļogās ceļi. Bet pēc tam – kļūst interesanti. 700 metru dziļumā ieraktas milzu mucas? Ne taču! Gāze tiek uzkrāta.. iežos. Tā kā tas skan vēl neticamāk, uzmeklējām vienu no mūsu laika spilgtākajiem dabas pētniekiem – zaļgalvi Rvīnu Vardi – lai viņš sniegtu mums atbildes, mieru un nojausmu par to, cik cilvēks tomēr ir maziņš. Lūk, ko viņš mums pastāstīja..
Lasīt vairāk

Siluetu un tēlu pretrunīgā daba

Lasīt vairāk

Rūmī un Imants Ziedonis, ceļš uz grāmatas izdošanu

Lasīt vairāk

Jānis Kuzmins. Mācēt uzvarēt

Lasīt vairāk

Jauno mākslinieku balvas "Pavasaris" izstāde Purvīša muzejā

Purvīša muzejs atklāj jauno mākslinieku balvas “Pavasaris” izstādi muzeja teritorijā, kur 21 lielformāta darbs izstādīts brīvdabā – aptuveni divu kilometru garajā ainavu takā “Purvīša acīm”. Pirmo reizi jauno mākslinieku konkursu Purvīša muzejs organizē kopā ar MIKC NMV Jaņa Rozentāla Mākslas skolu un Cēsu pilsētas Mākslas skolu.
Lasīt vairāk

Ekspedīcijas piezīmes. Purvīti meklējot. Jaunpiebalga.

Lasīt vairāk

Upīte, Latgale

Mūžs Latgales mīlestībai. Antons Slišāns

Teksts: Vineta Zeltkalne
Ilustrācijas: Evelīna Ozola
Mūžs Latgales mīlestībai. Antons Slišāns

Nav vārdos izstāstāms un aprakstāms, kāds ir Ontona Slišāna (Antona Slišāna) personīgais devums latgaliešu valodas, vēstures un kultūras saglabāšanā. Kas to būtu domājis un paredzējis, ka tālajā 1948. gada 28. decembrī Balvu rajona Šķilbēnu pagasta Stabļovas ciemā Domenika un Annas Slišānu ģimenē piedzimušais puika Ontons kļūs par ievērojamu cilvēku, pateicoties savai mīlestībai pret latgalisko, – ar vērtību izpēti, saglabāšanu, uzturēšanu un pārmantošanu.

Ontons Slišāns dzīvoja vienkāršu dzīvi, tāpat kā daudzi cilvēki, gāja skolā, strādāja kolhozā – sākumā par ražošanas iecirkņa vadītāju, tad galveno agronomu un bijis pat kolhoza priekšsēdētājs. Apprecējās ar kaimiņu ciema meiteni Irēnu un kopā audzināja četrus bērnus, uzturēja arī savu saimniecību, bija kupls vušku (aitu) ganāmpulks. Viss kā parasti – darbs, mājas, sieva, bērni.

Taču viss kļuva neparasts, jo arī Irēnai tuva bija folklora un visu mūžu viņa bērniem mācīja latgaliešu dziesmas, dančus, tradīcijas un rokdarbus. Līdztekus citu bērnu mācīšanai, arī savi bērni jau no bērnības dzīvoja latgaliešu tradīciju ieskauti. Varu vien brīnīties, kā, dzīvojot parasto padomju cilvēka dzīvi, Ontons atrada laiku vēl visiem saviem – kā mūsdienās dēvētu – hobijiem: vākt un pierakstīt mutvārdu un muzikālo folkloru Baltinavas un Šķilbēnu pagastā, apkopot informāciju par novadniekiem, pētīt apkaimes vēsturi. Daudzas dziesmas Ontons ir pierakstījis no savas mammas Annas dziesmu pūra. Tās turpina dzīvot Upītes etnogrāfiskā ansambļa un Upītes jauniešu folkloras kopas repertuārā. Neticami, ka 20. gs. 70. gados Ontons domāja par dziesmu pūra digitalizāciju. Toreiz viedtālruņa, kurā var filmēt, fotografēt un ierakstīt gandrīz ikviens, nebija, un Ontons kopā ar priesteri Miķeli Jermacānu magnetafona lentēs ierakstījis Šķilbēnu pusē dziedātos psalmus par mirušajiem, garīgās dziesmas un tautasdziesmu dziedāšanu laukā. 

Ontons Slišāns nodibināja Rekavas un Upītes etnogrāfiskos ansambļus, no 1980. līdz 2010. gadam bija Upītes etnogrāfiskā ansambļa vadītājs. „Es visu savu radošo mūžu esmu centies pieaudzēt apcirstās saknes savai latgaliešu valodai, savai tautai, savas tautas kultūrai, savas zemes vēsturei… Es daudziem biju pazīstams kā baltais zvirbulis, kā latgaliskais ultrapatriots, kā „terra incognita”, kurš nemīlēja plātīties ar savu darbošanos, bet klusi strādāja, cik spēja, un iesaistīja latgaliskajā kultūrdarbā daudzus līdzbiedrus vai bija līdzbiedrs citiem latgaliskā kultūrdarba veicējiem,” rakstīja Ontons Slišāns.

Tikai no 1995. gada Ontona sirdsdarbs kļuva arī par pamatdarbu, jo viņš sāka strādāt par Upītes bibliotēkas vadītāju, kā arī izveidoja Upītes kultūrvēstures muzeju. Ontons Slišāns nebija ērtais darbinieks vadītājiem, jo teica, ko domā, vai uzdeva vadībai neērtos jautājumus un aicināja padomāt par to, kas ir pamatvērtības. Uzrakstījis un izdevis (ar savas z/s „Jākupāni” un fondu atbalstu) 29  grāmatas latgaliešu un latviešu literārajā valodā – dzeju un prozu bērniem un pieaugušajiem. „Volūda navar byut dorba objekts, kuram ir juogatavej struodnīki, volūda ir dabys i culvāka viesturiskuos kūpatteisteibys auglis, kū kai vislyluokū boguoteibu, juosorgoj i kai īdzimtteibys genu nesieju juonūdūd nu paaudzis iz paaudzi,” dedzīgi teicis Ontons Slišāns. Literārajā darbā „Čipierkstneits jeb apcirsto sakņu pieaudzēšana” Ontons apkopojis savas domas un informāciju par daudziem ievērojamiem latgaliešiem, līdzcilvēkiem. Unikāla ir viņa bērnu 2018. gadā izdotā grāmata „Vuss apleik maņ munā volūdā skaņ”, kurā apkopoti visi O. Slišāna latviešu un latgaliešu valodā rakstītie dzejoļi bērniem.

Ontons aizgāja mūžībā 2010. gada 15. decembrī, tikai 2 nedēļas pirms savas 62. dzimšanas dienas. Bet varbūt tā bija providences apredzība, lai bērni – Lienīte, Annele, Andris un Mārīte – nepaļautos tikai uz tēva stipro balstu un domu, ka tēvs jau visu izdarīs, bet paši sāktu latgaliešu kultūras jomā darboties simtprocentīgi.

Apbrīnoju darbīgo Slišānu dzimtu: pacietīgo Lienīti, māksliniecisko Anneli, izcilo gardumu cepēju, stāstnieci un dzejnieci Mārīti un uzņēmīgo Andri, kurš kultūras pasākumus Upītē ir izveidojis kā vietu, uz kurieni vēlas atbraukt ne tikai latgalieši. Ģimeniskā sajūta un latgaliešu viesmīlība ir jūtama ikvienā pasākumā un arī piektajā Ontona Slišāna „bērnā – lolojumā meilys aiļu i dzīsmu festivālā „Upītes Uobeļduorzs”.  Tā ideja realizēta 2002. gadā, kad nolēma, ka dzejas dienas taču varētu kļūt kuplākas un kāpēc lai tajās arī nemuzicētu? Vecākais latgaliešu festivāls Upītes Uobeļduorzs” šogad svinēja 20 gadu jubileju. Es ticu, ka Ontons ir lepns par latgaliskās dzīvesziņas turpinājumu savos bērnos un mazbērnos – stiprajā Slišānu dzimtā.

Aicinu ikvienu interesentu apmeklēt kādu kultūras pasākumu Upītē, piedalīties kādā Ontona Slišāna dzimšanas dienas piemiņas pasākumā vai vārdadienas ekspedīcijas pārgājienā, ko rīko bērni, – lai paši piedzīvotu un savā sirdī ierakstītu Ontona mīlestību pret latgalisko. Un sekot Ontona Slišāna padomam: „Atlīk viņ vīns dorbs – atklout vieļ naatkluotū, izpieteit vieļ naizpieteitū, paruodeit sev i pasauļam vieļ naparuodeitū.”[1]

[1] Ontons Slišāns "Čipierkstneits jeb apcirsto sakņu pieaudzēšana", 2010., 68. lpp.

Mūžs Latgales mīlestībai. Antons Slišāns