Apskatīt kartē

Ekspedīcijas piezīmes. Alojas novads

Radot “Radiožurnāla” aizmetņus, šovasar mūsu ceļi veda uz dažnedažādām Latvijas vietām. Meklējot rakstu varoņus, viesojāmies pašvaldībās, pilsētās, ciemos, miestos un viensētās. Daudzi no tiem mūs ne gluži pārsteidza nesagatavotus, bet tā vai citādi nolika mūs “uz nelielas pauzes”.
Lasīt vairāk

Mistiskā Regīna Ezera

Lasīt vairāk

Arhips Kuindži un taureņu spārni (1842–1910)

Lasīt vairāk

Sloveckis

Lasīt vairāk

Johans Valters

Lasīt vairāk

Purvīšu dzimtas sākums un Vilhelma Kārļa Purvīša vectēvs. JĒKABS PURVĪTIS

Lasīt vairāk

Mariona

Lasīt vairāk

Vilhelma Purvīša nozīme Ķemera dzīvē. Epizodes

Lasīt vairāk

AUSEKLIS (1850-1879) JAUNPIEBALGĀ

Lasīt vairāk

Ritums Ivanovs

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes. Cēsu novads

Lasīt vairāk

Kārlis Skalbe. Dzejnieks un Zetlīziņa.

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Gulbenes novads

Lasīt vairāk

Pēteris Šmits. Folkloras problēmas.

Lasīt vairāk

Brā’āļi

Lasīt vairāk

Veidenbaums. Ceļotājs apziņā, laikā un telpā

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Valmieras novads

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes. Savvaļa

Lasīt vairāk

Pauls Valdens. Fizikāli organiskās ķīmijas pamatlicējs.

(1863. gada 26. jūlijs – 1957. gada 22. janvāris)
Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Olaines novads

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Siguldas novads

Lasīt vairāk

Krietnais kritiķis Zeiferts

Lasīt vairāk

Pastāvēs, kas nemainīsies

Lasīt vairāk

ANTRA LIEDSKALNIŅA

Lasīt vairāk

Emīls Dārziņš. In Limbo.

In limbo – nemainīgs stāvoklis, kurā kāds ir aizmirsts, atstāts vai nonācis pats. Stāvoklis, kurā neviens nezina kas notiks un kad (un vai vispār) tas notiks. Emīls Dārziņš – cilvēks, komponists, kurš piedzima Jaunpiebalgā 1875.gada 3.novembrī, bet savos ideālos un vīzijās ir iestidzis nu jau arī mūsdienās.
Lasīt vairāk

Krodera paradoksi

Lasīt vairāk

Jūlijs Madernieks. Ornaments.

Lasīt vairāk

Bēru dzimtas mantojums Ventspils novadā

Bēru dzimtas heraldisko lāci sāku ķert pirms desmit gadiem, kad Rīgā pavadītais studiju laiks mani domās arvien vilināja atgriezties mājās – Popē. Šo gadu laikā, lāča pēdas ir izdevies sadzīt gan Popes muižas vēsturiskās ēdamzāles oriģinālo mēbeļu veidolā, parka dekoratīvās vāzes izskatā, gan arī arhīva materiālu izcilos paraugos. Tā gluži vienkārši, sekojot Bēru dzimtas lācim, izdevās izstrādāt arī savu maģistra darbu vēsturē, kas ļāva vēl plašāk izzināt šā unikālā mantojuma nozīmi un nepieciešamību to nosargāt.
Lasīt vairāk

Raimonds Rudzāts. Sporta Pote

Ekspedīcijā Siguldas novadā secinājām, ka tas ir pārpilns ar sporta adrenalīnu. Lēkšanas, lidošanas, laišanās, iešanas, skriešanas, šļūkšanas – aktivitātes teju visām gaumēm un spējām. Tāpēc nolēmu painteresēties – kopš kura laika sports ir tik ļoti pārņēmis Siguldas senleju. Tā kā ikdienu mēdzu pavadīt kopā ar sporta žurnālistiem, veicu nelielu aptauju, lai noskaidrotu, kurš siguldietis varētu pavērt priekškaru uz demokrātiskā sporta uzplaukumu Siguldas novadā. Visi uzrunātie norādīja uz vienu un to pašu cilvēku – Raimondu Rudzātu. Sporta žurnālists, sporta entuziasts, siguldietis un piedevām – brīnumu organizators savā “R. R. fondā”. Mums noteikti bija jāaprunājas!
Lasīt vairāk

Ko uzglabā iezis?

Visticamāk, katrs, kurš mērojis ceļu no Rīgas Valmieras virzienā, caurbraucot Murjāņiem, ir nopētījis Siguldas novadā esošās Inčukalna dabasgāzes krātuves varenos vārtus. Pirmās domas, kas nāk prātā – tas noteikti ir šausmīgi bīstami! Nacionāla mēroga tehniskā būve, kas aiz vārtiem slēpj... gāzi. Daudz, daudz gāzes. Noteikti – lielās mucās vai toveros, noteikti - uz katra tovera ir pa uzlīmei ar miroņgalvu uz oranža trīsstūra. Vēl ticamāk – ja plīst kāds ventilis, tad lai Dievs stāv mums klāt! Un miljons citu izdomājumu, kas rodas cilvēkam, kurš no dabas gāzes krātuves saprot tikpat daudz kā atšķirību starp fadiēza mažoru un sibemola septakordu. Tātad – neko daudz. Mazliet vēlāk, stāvot uzkalniņā pretī Krimuldas baznīcai, kas cilvēka mērogam ir gana tālu, secinām, ka vēl joprojām atrodamies turpat - tieši virs dabas gāzes krātuves. Kad apjēdzam, ka gāzes krātuves mērogs ir 25 km2, un tā aptuveni 700 metru dziļumā sevī tur teju piecus miljardus kubikmetru gāzes, mazliet saļogās ceļi. Bet pēc tam – kļūst interesanti. 700 metru dziļumā ieraktas milzu mucas? Ne taču! Gāze tiek uzkrāta.. iežos. Tā kā tas skan vēl neticamāk, uzmeklējām vienu no mūsu laika spilgtākajiem dabas pētniekiem – zaļgalvi Rvīnu Vardi – lai viņš sniegtu mums atbildes, mieru un nojausmu par to, cik cilvēks tomēr ir maziņš. Lūk, ko viņš mums pastāstīja..
Lasīt vairāk

Siluetu un tēlu pretrunīgā daba

Lasīt vairāk

Rūmī un Imants Ziedonis, ceļš uz grāmatas izdošanu

Lasīt vairāk

Jānis Kuzmins. Mācēt uzvarēt

Lasīt vairāk

Jauno mākslinieku balvas "Pavasaris" izstāde Purvīša muzejā

Purvīša muzejs atklāj jauno mākslinieku balvas “Pavasaris” izstādi muzeja teritorijā, kur 21 lielformāta darbs izstādīts brīvdabā – aptuveni divu kilometru garajā ainavu takā “Purvīša acīm”. Pirmo reizi jauno mākslinieku konkursu Purvīša muzejs organizē kopā ar MIKC NMV Jaņa Rozentāla Mākslas skolu un Cēsu pilsētas Mākslas skolu.
Lasīt vairāk

Ekspedīcijas piezīmes. Purvīti meklējot. Jaunpiebalga.

Lasīt vairāk

Rauna , Vidzeme

Pēteris Šmits. Folkloras problēmas.

Teksts: Jānis Holšteins - Upmanis
Pēteris Šmits. Folkloras problēmas.

2018. gadā Pētera Šmita 150. gadadiena tika iekļauta UNESCO svinamo gadadienu kalendārā, novērtējot viņa ieguldījumu latviešu tautas folkloras vākšanā un sinoloģijas attīstībā Eiropā un Tālajos Austrumos. Tos otros viņš, pētot tungusu un mandžūru ciltis, valodas un folkloru, ir apceļojis gandrīz pilnībā. Pētera Šmita plašās zināšanas orientālistikā ļāva viņam salīdzināt Austrumu un indoeiropiešu folkloru, risināt latviešu folkloras problēmas kopsakarā ar daudzu citu tautu folkloras problēmām. Un viņš ir dzimis Raunā dienu pēc Ziemassvētkiem. Pilnīgs kaladū.

Tātad – kam jānotiek, lai pirmskaru perioda jaunietis, dzimis un mācījies Raunā, vēlāk Rīgā absolvējis guberņas ģimnāziju, nieka 22 gadu vecumā saprastu, ka vēlas veltīt visu savu uzmanību Austrumu valodām (tungusu, mandžūru, mandarīnu un vēl kaudzītei citu), stažētos Pekinā, lai kļūtu par profesoru un tad nodarbotos ar latviešu un Tālo Austrumu folkloras problēmu salīdzināšanu? Viņa aizrautība noslēdzas ar to, ka Šmitu uzskata par latviešu zinātniskās mitoloģijas pamatlicēju, jaunās krievu sinoloģijas skolas izveidotāju un vienu no pirmajiem mācībspēkiem pirmajā orientālistikas centrā Krievijas impērijā, Vladivostokā. Un tagad – godīgi – cik daudzi no jums šo visu dzird (un dzirdēto arī saprot) pirmo reizi? Es pirmais paceļu roku.

Tikmēr – nu jau citā pasaulē – bija trešās atmodas laiks, un ļaudis centās, cik jaudas, pievienot arī savu vērtību Latvijas atjaunošanai – kā biznesa vides, politiskās pasaules, tā arī kultūras nozarē. Es, būdams sešus gadus vecs, nonācu “Kabatā” – neatkarīgajā teātrī un grāmatu izdevniecībā. Vieni no pirmajiem izdevumiem bija Nīčes “Tā runāja Zaratustra”, “Latviešu tautas ticējumi” un “Latviešu tautas buramvārdi”. Pirmajai grāmatai es pat nosaukumu knapi spēju izlasīt, bet tās otrās šķirstīju kā vārtus uz slepenu portālu – tautasdziesmu ritmika, ticējumu intuitīvais “man jau tā likās” un buramvārdu melnās (vai baltās – kurš to pateiks) maģijas klātbūtne radīja, lai arī bērnišķīgu, bet milzīgu interesi par šo valsti, kuru nupat bijām atguvuši.

Neesmu drošs, bet ir diezgan ticami, ka par manas tābrīža literārās aizraušanās pamatu ņemti Pētera Šmita pētījumi. Viņa galvenais darbs folklorā bijis "Latviešu pasakas un teikas”, kas sakārtotas pēc Anti Ārnes klasifikācijas sistēmas, un savāktie 37 000 Latviešu tautas ticējumu. Uz šā Pētera Šmita darba balstās visa vēlākā latviešu vēstītājas folkloras pētniecība. Lai ar to nebūtu gana, viņš rediģējis arī Latviešu folkloras krātuves izdotos papildinājumus Krišjāņa Barona dainu izdevumam.

Savākt un pierakstīt tautas ticējumus, pasakas un teikas varbūt nebūtu nekas pārcilvēcisks, ja tam nepievienotu kādu smalku niansi – Šmits ap to laiku bija redzējis vai pusi pasaules: Koreju, Gobi tuksnesi, Ķīnu, Sibīriju, Japānu, Mongoliju, Parīzi un vēl, un vēl. Jāpiebilst, ka pasaulē pirmais pasažieru lidojums ar lidmašīnu notika savus 15 gadus vēlāk un ne jau nu Latvijā. Tātad – cilvēks, kurš ir izpētījis dažādu tautu folkloru, valodas, etnogrāfiju un vēsturi, visticamāk, arī uz pašmāju folkloras dārgumiem spējis skatījies pavisam citādi. Vai viņš atrada kopīgo un atšķirīgo starp latviešu un citu tautu kultūrām?

Man ir aizdomas, ka viņš atrada daudz vairāk kopīgā nekā atšķirīgā. Un, iespējams, lielākā folkloras problēma varētu būt tā, ka tās ir tik līdzīgas, neskatoties uz fizisko attālumu un vēsturiskajiem pavērsieniem. Protams, tas nav tik vienkārši kā uzrādīt līdzīgos tēlus, dabas ritma atspoguļojumu vai dzīvesziņu kopīgās iezīmes, jo pat ar neapbruņotu aci ir skaidrs, ka saule ir saule kā latviešiem, tā tungusiem. Lācis ir liels un bijību iedvesošs kā vieniem tā otriem. Tikums un darba ētika tiek atalgota ar rezultātu gan Baltijas, gan Ohotskas jūras krastos. Slinkais ir nulle gan Ulanbatorā, gan Sīkragā.

Ā, jā – Šmitu par sliņķi nosaukt nudien nevar, jo prēmijas par tukšu paldies nevienam nedod. Viņš divreiz saņēmis Krišjāņa Barona prēmiju (1929. un 1936. gadā), 1938. gadā saņēmis Kultūras fonda prēmiju, radījis neskaitāmas publikācijas laikrakstos, grāmatas, vārdnīcas, tulkojumus un kā profesors noteikti iedvesmojis veselu rindu audzēkņu. Tipisks Raunas puika, ne?

Bet vienu gan viņam tomēr neizdevās paveikt – kas sākotnēji izskatītos pēc latviešu un Tālo Austrumu valstu ciešas sadraudzības (pat visdziļākajā – folkloras – līmenī), šodien ir tikai leģenda par kādu pilnīgi dullu profesoru. Viņš esot šķirstījis tāltālo valstu folkloras pierakstus, ticējumus un buramvārdus, un tie tam esot šķituši kā vārti uz slepenu portālu. Bet bija jau arī.