Apskatīt kartē

Ekspedīcijas piezīmes. Alojas novads

Radot “Radiožurnāla” aizmetņus, šovasar mūsu ceļi veda uz dažnedažādām Latvijas vietām. Meklējot rakstu varoņus, viesojāmies pašvaldībās, pilsētās, ciemos, miestos un viensētās. Daudzi no tiem mūs ne gluži pārsteidza nesagatavotus, bet tā vai citādi nolika mūs “uz nelielas pauzes”.
Lasīt vairāk

Mistiskā Regīna Ezera

Lasīt vairāk

Arhips Kuindži un taureņu spārni (1842–1910)

Lasīt vairāk

Sloveckis

Lasīt vairāk

Johans Valters

Lasīt vairāk

Purvīšu dzimtas sākums un Vilhelma Kārļa Purvīša vectēvs. JĒKABS PURVĪTIS

Lasīt vairāk

Mariona

Lasīt vairāk

Vilhelma Purvīša nozīme Ķemera dzīvē. Epizodes

Lasīt vairāk

AUSEKLIS (1850-1879) JAUNPIEBALGĀ

Lasīt vairāk

Ritums Ivanovs

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes. Cēsu novads

Lasīt vairāk

Kārlis Skalbe. Dzejnieks un Zetlīziņa.

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Gulbenes novads

Lasīt vairāk

Pēteris Šmits. Folkloras problēmas.

Lasīt vairāk

Brā’āļi

Lasīt vairāk

Veidenbaums. Ceļotājs apziņā, laikā un telpā

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Valmieras novads

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes. Savvaļa

Lasīt vairāk

Pauls Valdens. Fizikāli organiskās ķīmijas pamatlicējs.

(1863. gada 26. jūlijs – 1957. gada 22. janvāris)
Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Olaines novads

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Siguldas novads

Lasīt vairāk

Krietnais kritiķis Zeiferts

Lasīt vairāk

Pastāvēs, kas nemainīsies

Lasīt vairāk

ANTRA LIEDSKALNIŅA

Lasīt vairāk

Emīls Dārziņš. In Limbo.

In limbo – nemainīgs stāvoklis, kurā kāds ir aizmirsts, atstāts vai nonācis pats. Stāvoklis, kurā neviens nezina kas notiks un kad (un vai vispār) tas notiks. Emīls Dārziņš – cilvēks, komponists, kurš piedzima Jaunpiebalgā 1875.gada 3.novembrī, bet savos ideālos un vīzijās ir iestidzis nu jau arī mūsdienās.
Lasīt vairāk

Krodera paradoksi

Lasīt vairāk

Jūlijs Madernieks. Ornaments.

Lasīt vairāk

Bēru dzimtas mantojums Ventspils novadā

Bēru dzimtas heraldisko lāci sāku ķert pirms desmit gadiem, kad Rīgā pavadītais studiju laiks mani domās arvien vilināja atgriezties mājās – Popē. Šo gadu laikā, lāča pēdas ir izdevies sadzīt gan Popes muižas vēsturiskās ēdamzāles oriģinālo mēbeļu veidolā, parka dekoratīvās vāzes izskatā, gan arī arhīva materiālu izcilos paraugos. Tā gluži vienkārši, sekojot Bēru dzimtas lācim, izdevās izstrādāt arī savu maģistra darbu vēsturē, kas ļāva vēl plašāk izzināt šā unikālā mantojuma nozīmi un nepieciešamību to nosargāt.
Lasīt vairāk

Raimonds Rudzāts. Sporta Pote

Ekspedīcijā Siguldas novadā secinājām, ka tas ir pārpilns ar sporta adrenalīnu. Lēkšanas, lidošanas, laišanās, iešanas, skriešanas, šļūkšanas – aktivitātes teju visām gaumēm un spējām. Tāpēc nolēmu painteresēties – kopš kura laika sports ir tik ļoti pārņēmis Siguldas senleju. Tā kā ikdienu mēdzu pavadīt kopā ar sporta žurnālistiem, veicu nelielu aptauju, lai noskaidrotu, kurš siguldietis varētu pavērt priekškaru uz demokrātiskā sporta uzplaukumu Siguldas novadā. Visi uzrunātie norādīja uz vienu un to pašu cilvēku – Raimondu Rudzātu. Sporta žurnālists, sporta entuziasts, siguldietis un piedevām – brīnumu organizators savā “R. R. fondā”. Mums noteikti bija jāaprunājas!
Lasīt vairāk

Ko uzglabā iezis?

Visticamāk, katrs, kurš mērojis ceļu no Rīgas Valmieras virzienā, caurbraucot Murjāņiem, ir nopētījis Siguldas novadā esošās Inčukalna dabasgāzes krātuves varenos vārtus. Pirmās domas, kas nāk prātā – tas noteikti ir šausmīgi bīstami! Nacionāla mēroga tehniskā būve, kas aiz vārtiem slēpj... gāzi. Daudz, daudz gāzes. Noteikti – lielās mucās vai toveros, noteikti - uz katra tovera ir pa uzlīmei ar miroņgalvu uz oranža trīsstūra. Vēl ticamāk – ja plīst kāds ventilis, tad lai Dievs stāv mums klāt! Un miljons citu izdomājumu, kas rodas cilvēkam, kurš no dabas gāzes krātuves saprot tikpat daudz kā atšķirību starp fadiēza mažoru un sibemola septakordu. Tātad – neko daudz. Mazliet vēlāk, stāvot uzkalniņā pretī Krimuldas baznīcai, kas cilvēka mērogam ir gana tālu, secinām, ka vēl joprojām atrodamies turpat - tieši virs dabas gāzes krātuves. Kad apjēdzam, ka gāzes krātuves mērogs ir 25 km2, un tā aptuveni 700 metru dziļumā sevī tur teju piecus miljardus kubikmetru gāzes, mazliet saļogās ceļi. Bet pēc tam – kļūst interesanti. 700 metru dziļumā ieraktas milzu mucas? Ne taču! Gāze tiek uzkrāta.. iežos. Tā kā tas skan vēl neticamāk, uzmeklējām vienu no mūsu laika spilgtākajiem dabas pētniekiem – zaļgalvi Rvīnu Vardi – lai viņš sniegtu mums atbildes, mieru un nojausmu par to, cik cilvēks tomēr ir maziņš. Lūk, ko viņš mums pastāstīja..
Lasīt vairāk

Siluetu un tēlu pretrunīgā daba

Lasīt vairāk

Rūmī un Imants Ziedonis, ceļš uz grāmatas izdošanu

Lasīt vairāk

Jānis Kuzmins. Mācēt uzvarēt

Lasīt vairāk

Jauno mākslinieku balvas "Pavasaris" izstāde Purvīša muzejā

Purvīša muzejs atklāj jauno mākslinieku balvas “Pavasaris” izstādi muzeja teritorijā, kur 21 lielformāta darbs izstādīts brīvdabā – aptuveni divu kilometru garajā ainavu takā “Purvīša acīm”. Pirmo reizi jauno mākslinieku konkursu Purvīša muzejs organizē kopā ar MIKC NMV Jaņa Rozentāla Mākslas skolu un Cēsu pilsētas Mākslas skolu.
Lasīt vairāk

Ekspedīcijas piezīmes. Purvīti meklējot. Jaunpiebalga.

Lasīt vairāk

Jaunpiebalga, Vidzeme

Kārlis Skalbe. Dzejnieks un Zetlīziņa.

Teksts: Laima Kota
Kārlis Skalbe. Dzejnieks un Zetlīziņa.

Lai kopā ar viegliešiem izstaigātu Piebalgu, no saviem Tirzas laukiem ar auto izbraucu jau agrā rītā. Braucu lēnām, mašīnai logi vaļā, salonā iesmaržo pļauta zāle. Ieinteresēti skatos abpus ceļam kā dzīvo cilvēki Ķenča un Pāvula zemē. Labi dzīvo: iekopti dārzi, uzturētas mājas. Atceros, ka 1904. gadā par klajā laisto Kārļa Skalbes pasaku “Kā es braucu Ziemeļmeitas lūkoties” zināmā mērā jāpateicas arī tirzmalietim  Andrievam Niedram, kurš paraudzījās uz pasaku no citas kanceles, tak nokritizēja dzejnieka rakstīto tik uzrunājoši, ka simboliem pilno garadarbu literārā publika tūlīt pamanīja.

Drīz vien ceļa zīme norāda uz dzejnieka Kārļa Skalbes “Saulrietiem”. Nogriežos. Tālāk turpinās grants ceļš, kas vijas gluži kā garā tēva josta, ko nevar ne salocīt, ne pūra lādē ielikt. Lietus sen nav lijis, ceļš put vien.

Izrādās, ka no manām mājām Piebalga ir vien nieka pussimts kilometru attālumā un “Saulrietos” kā satikšanās vietā esmu ieradusies visai paagri. Reizēm šāds ekstrā papildu laiks vērot visu kā no malas ir svētīgs, bet tajā brīdī to nezināju.

Uzkāpu pakalnā, kuru Skalbes muzeja darbinieces uzčubinājušas, uz takām nav ne lapiņas. Koki ap ziemeļnieciskajiem “Saulrietiem” saauguši, dod labu ēnu, kā “Kaķīša dzirnavās” uz lieveņa murrā Pēterītis – pieklīdušais runcis, kas nu jau kļuvis par muzeja kaķi.

“Vai vēlaties kafiju?” man laipni uzjautā muzeja darbiniece. Protams, ka vēlos, un tajā brīdī vēl nesaprotu ko nozīmē piedāvājums.

Ar kafijkrūzi rokās izstaigāju visai askētiski iekārtoto muzeju, skatos pie sienām saliktajos fotouzņēmumos. Atskārstu, ka dzejnieks dzīvoja saules ritmā: pseidonīmos gan lēcis, gan rietējis – bijis gan Austris, gan Vakargailis. Interesanti, ka tautas piemiņā aizrautīgi patriotisko “Mazo piezīmju” un simboliskās Ziemeļmeitas meklētāju, kas ieteicis Brīvības piemineklī iekalt “Tēvzemei un brīvībai” vārdus saka nevis jaunais, aizrautīgais revolucionārs-romantiķis, sapņotājs-liriķis, kas savus pirmos dzejoļus parakstīja ar segvārdu Austris, bet atceramies Skalbi kā sirsnīgo pasaku karali, kas “SaulRietu” bildēs uzņemts no laikiem, kad tie labie gadi bija, kur Skalbe jau kā patrons, mazliet omulīgs onkulis, tāds rāms kungs, kas sēž ērtā krēslā ģimenes vidū, vai apcerīgi staigā un vēro Alaukstu. Draudzīgs Sigismunda Vidberga saržs, kas rāda dzejnieku kafejnīcā, kūpošu cigāru rokā. Daudz uzņēmumu, kur “Saulrietos” atbraukuši viesi, kur visnotaļ jauni un inteliģenti cilvēki jancīgās apaļrāmju brillītēs sēž pie skaisti klāta saimes galda, uz tā lielas karafes ar ūdeni vai sulu, pāris vīna pudeles, svečturis, virs viņiem – liels kandelabrs ar svecēm. Katram viesim šķīvis, dakšiņa, nazītis, vismaz divas glāzes. Tieši kā tagad, kad tā karstā vasara ir’a - nodomāju – liela ūdens karafe ar citronu+ piparmētru lapiņām, viss kā toreiz - ir Galds tas pats, ir svečturi un namā arī tagad valda racionāla omulība.

“Saulrietus” Skalbe vēlējies uzcelt kā vietu, kur pavadīt dzīves novakari, iztālēm dzirdu muzeja darbinieces vēstījumu viesiem, kas atbraukuši apmeklēt Skalbes māju. Tālāk dzirdu stāstu kā dzejnieks, kas jaunībā atstāja tepat kalna lejā dzimtos “Incēnus”, izskolojies, mācījies un mācījis citus, dedzis par Latviju, trimdā izsūtīts, cietumā panesīgi sēdējis, uz koncentrācijas nometni sūtīts, bet izbēdzis, kaismīgi aizstāvējis neatkarīgās Latvijas valsts idejas, ar saviem darbiem rakstos un rīcību veicinājis Latvijas valsts proklamēšanu, viss kā minēts tekstos.. un visu mūžu ilgojies pakāpties kalnā, lai vērotu Alauksta rāmo vaigu. Aizņēmies naudu no bankas, piecdesmit gadu vecumā kalnā uzcēlis savus sapņu “Saulrietus”, ko ēkas spicā un augstā silueta dēļ vietējie iesauca par Mākoņu Katrīnas vējlukturi, lai tur sabrauktu viesi, kur ritēt sarunām par literatūru un dzīvi, un viss tā arī noticies.

Viesi izstaigā muzeju, ieraksta pateicības vārdus Viesu grāmatā, un piepildīti dodas līdz Skalbju atdusas vietai starp Alaukstu un “Saulrietiem”. Man kafija izdzerta. Vaicāju, kur nolikt tasi, kur izmazgāt? “Vai… mums jau nemaz ūdensvada nav! Mēs kā Skalbes laikos ūdeni nesam no avota…”

Tā! Labrīt!...

Kā – nav? Ir 21. gadsimts, kad civilizācija jau lēnām taisās iedzīvoties uz Marsa, bet Latvijas dižākā pasaku meistara mājā ūdens jānes ar nēšiem no avota? Jā, muzejā stāsta, ka dzejnieka kundze Lizete, Kārļa Zeltlīzīte, lai sagādātu vīram prieku, bija ierīkojusi pat lecektis pie mājas ieejas, ūdeni nesusi no kalna pakājes, laistījusi, lai ir skaisti ziedi, lai ir veselīgi zaļumi un dilles, ko uzbērt uz jaunajiem kartupelīšiem, kas dzejniekam kā vienkāršu mielastu cienītājam ļoti garšojuši: vārīti kartupeļi ar mizu, dilles un, ja vēl ir sviesta piciņa, tad jau svētki, bet biezpiens ar krējumu – bijušajam revolucionāram jau dzīres…

Paga, paga, aizdomājos kā visi šajā laikā, kad apkārtnē akas tapa sausas pāris nedēļu laikā, kad dīķi ielien zemē un avoti izsust – kā nomazgāt traukus, kad sabrauc viesi, kas mēļo par literatūru un dzīvi līdz viss ir apēsts un ūdens izdzerts? Ceļotāj, ja tev piebaldzēns laikā, kad tā karstā vasara ir’a piedāvā ūdeni, tas ir pagodinājums, Tagad zinu, ka tā ir kā dalīšanās ar dārgumu!

Kad Skalbe baudīja vispārēju tautas cieņu, kurš toreiz “Saulrietos” skaloja limonādes glāzes, vīna kausus vai šņabja čarkas? Kurš uzņēmās sagādāt komfortu neprātīgi uzceltā nama saimniecībā?! Tak kādam jāsanes ūdens nēšos kafijai, tējai un pusdienas zupai, kādam jāsilda ūdens, jāmazgā šķīvji un kafijtases?.. Ņemšanās pa ķēķi ar ziepju vannēm un skalojamām tondzelēm varētu būt ļoti nedzejiska padarīšana.

Vai to darīja mistisko ziemeļu tāļu meklētāji, pazemīgi cietēji un cilvēci mīloši humānisti, kādus savus varoņus radījis dzejnieks Skalbe? Kā tad! Lika pagaidīt… Lizete, Skalbes astoņas svešvalodas zinošā mīļotā Zetlīziņa, kas pa vidu spaņņiem un ūdeņiem tulkoja no skandināvu valodām tik daudz grāmatu, ka latviešu lasītājam bija ko turēt un lasīt. Viņa Ziemeļmeita varēja visu…

Brīdī, kad ierodas vieglieši, par Piebalgu, par piebaldzēniem, rakstniekiem un dzejniekiem, kas te veselā strīpā dzimuši un dzīvojuši – man tirzmalietei-vērotājai-no-malas viss top skaidrs – tikai tas var būt dzejnieks, kurš, pat zinot, ka būs ūdens jānes no lejas avota, tomēr uzceļ māju kalnā. Tikai racionāls sapņotājs var tapt par pasaku ķēniņu, var būt mazliet gaisā parauts pasaules pārveidotājs, un tas arī atrod savu Ziemeļmeitu.

2021. gada jūlijs. 


Raksta tapšanu atbalsta: Jaunpiebalgas novada pašvaldība (2021)