Apskatīt kartē

Ekspedīcijas piezīmes. Alojas novads

Radot “Radiožurnāla” aizmetņus, šovasar mūsu ceļi veda uz dažnedažādām Latvijas vietām. Meklējot rakstu varoņus, viesojāmies pašvaldībās, pilsētās, ciemos, miestos un viensētās. Daudzi no tiem mūs ne gluži pārsteidza nesagatavotus, bet tā vai citādi nolika mūs “uz nelielas pauzes”.
Lasīt vairāk

Mistiskā Regīna Ezera

Lasīt vairāk

Arhips Kuindži un taureņu spārni (1842–1910)

Lasīt vairāk

Sloveckis

Lasīt vairāk

Johans Valters

Lasīt vairāk

Purvīšu dzimtas sākums un Vilhelma Kārļa Purvīša vectēvs. JĒKABS PURVĪTIS

Lasīt vairāk

Mariona

Lasīt vairāk

Vilhelma Purvīša nozīme Ķemera dzīvē. Epizodes

Lasīt vairāk

AUSEKLIS (1850-1879) JAUNPIEBALGĀ

Lasīt vairāk

Ritums Ivanovs

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes. Cēsu novads

Lasīt vairāk

Kārlis Skalbe. Dzejnieks un Zetlīziņa.

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Gulbenes novads

Lasīt vairāk

Pēteris Šmits. Folkloras problēmas.

Lasīt vairāk

Brā’āļi

Lasīt vairāk

Veidenbaums. Ceļotājs apziņā, laikā un telpā

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Valmieras novads

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes. Savvaļa

Lasīt vairāk

Pauls Valdens. Fizikāli organiskās ķīmijas pamatlicējs.

(1863. gada 26. jūlijs – 1957. gada 22. janvāris)
Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Olaines novads

Lasīt vairāk

Ekspedīciju piezīmes: Siguldas novads

Lasīt vairāk

Krietnais kritiķis Zeiferts

Lasīt vairāk

Pastāvēs, kas nemainīsies

Lasīt vairāk

ANTRA LIEDSKALNIŅA

Lasīt vairāk

Emīls Dārziņš. In Limbo.

In limbo – nemainīgs stāvoklis, kurā kāds ir aizmirsts, atstāts vai nonācis pats. Stāvoklis, kurā neviens nezina kas notiks un kad (un vai vispār) tas notiks. Emīls Dārziņš – cilvēks, komponists, kurš piedzima Jaunpiebalgā 1875.gada 3.novembrī, bet savos ideālos un vīzijās ir iestidzis nu jau arī mūsdienās.
Lasīt vairāk

Krodera paradoksi

Lasīt vairāk

Jūlijs Madernieks. Ornaments.

Lasīt vairāk

Bēru dzimtas mantojums Ventspils novadā

Bēru dzimtas heraldisko lāci sāku ķert pirms desmit gadiem, kad Rīgā pavadītais studiju laiks mani domās arvien vilināja atgriezties mājās – Popē. Šo gadu laikā, lāča pēdas ir izdevies sadzīt gan Popes muižas vēsturiskās ēdamzāles oriģinālo mēbeļu veidolā, parka dekoratīvās vāzes izskatā, gan arī arhīva materiālu izcilos paraugos. Tā gluži vienkārši, sekojot Bēru dzimtas lācim, izdevās izstrādāt arī savu maģistra darbu vēsturē, kas ļāva vēl plašāk izzināt šā unikālā mantojuma nozīmi un nepieciešamību to nosargāt.
Lasīt vairāk

Raimonds Rudzāts. Sporta Pote

Ekspedīcijā Siguldas novadā secinājām, ka tas ir pārpilns ar sporta adrenalīnu. Lēkšanas, lidošanas, laišanās, iešanas, skriešanas, šļūkšanas – aktivitātes teju visām gaumēm un spējām. Tāpēc nolēmu painteresēties – kopš kura laika sports ir tik ļoti pārņēmis Siguldas senleju. Tā kā ikdienu mēdzu pavadīt kopā ar sporta žurnālistiem, veicu nelielu aptauju, lai noskaidrotu, kurš siguldietis varētu pavērt priekškaru uz demokrātiskā sporta uzplaukumu Siguldas novadā. Visi uzrunātie norādīja uz vienu un to pašu cilvēku – Raimondu Rudzātu. Sporta žurnālists, sporta entuziasts, siguldietis un piedevām – brīnumu organizators savā “R. R. fondā”. Mums noteikti bija jāaprunājas!
Lasīt vairāk

Ko uzglabā iezis?

Visticamāk, katrs, kurš mērojis ceļu no Rīgas Valmieras virzienā, caurbraucot Murjāņiem, ir nopētījis Siguldas novadā esošās Inčukalna dabasgāzes krātuves varenos vārtus. Pirmās domas, kas nāk prātā – tas noteikti ir šausmīgi bīstami! Nacionāla mēroga tehniskā būve, kas aiz vārtiem slēpj... gāzi. Daudz, daudz gāzes. Noteikti – lielās mucās vai toveros, noteikti - uz katra tovera ir pa uzlīmei ar miroņgalvu uz oranža trīsstūra. Vēl ticamāk – ja plīst kāds ventilis, tad lai Dievs stāv mums klāt! Un miljons citu izdomājumu, kas rodas cilvēkam, kurš no dabas gāzes krātuves saprot tikpat daudz kā atšķirību starp fadiēza mažoru un sibemola septakordu. Tātad – neko daudz. Mazliet vēlāk, stāvot uzkalniņā pretī Krimuldas baznīcai, kas cilvēka mērogam ir gana tālu, secinām, ka vēl joprojām atrodamies turpat - tieši virs dabas gāzes krātuves. Kad apjēdzam, ka gāzes krātuves mērogs ir 25 km2, un tā aptuveni 700 metru dziļumā sevī tur teju piecus miljardus kubikmetru gāzes, mazliet saļogās ceļi. Bet pēc tam – kļūst interesanti. 700 metru dziļumā ieraktas milzu mucas? Ne taču! Gāze tiek uzkrāta.. iežos. Tā kā tas skan vēl neticamāk, uzmeklējām vienu no mūsu laika spilgtākajiem dabas pētniekiem – zaļgalvi Rvīnu Vardi – lai viņš sniegtu mums atbildes, mieru un nojausmu par to, cik cilvēks tomēr ir maziņš. Lūk, ko viņš mums pastāstīja..
Lasīt vairāk

Siluetu un tēlu pretrunīgā daba

Lasīt vairāk

Rūmī un Imants Ziedonis, ceļš uz grāmatas izdošanu

Lasīt vairāk

Jānis Kuzmins. Mācēt uzvarēt

Lasīt vairāk

Jauno mākslinieku balvas "Pavasaris" izstāde Purvīša muzejā

Purvīša muzejs atklāj jauno mākslinieku balvas “Pavasaris” izstādi muzeja teritorijā, kur 21 lielformāta darbs izstādīts brīvdabā – aptuveni divu kilometru garajā ainavu takā “Purvīša acīm”. Pirmo reizi jauno mākslinieku konkursu Purvīša muzejs organizē kopā ar MIKC NMV Jaņa Rozentāla Mākslas skolu un Cēsu pilsētas Mākslas skolu.
Lasīt vairāk

Ekspedīcijas piezīmes. Purvīti meklējot. Jaunpiebalga.

Lasīt vairāk

Tērvete, Zemgale

Anna Brigadere. Līgo

Teksts: Jānis Holšteins-Upmanis
Ilustrācijas: Evelīna Ozola
Anna Brigadere. Līgo

Togad Līgo svētki bijuši mazliet savādi. No Rīgas atbraukušie Jāņi – Roze un Brigaders – esot atbraukuši dienu vēlāk, bet visi tāpat nolīgojuši skaisti un sirsnīgi. Vakarā, Anna, gulēt iedama, noteikusi: “Tik skaisti Līgo svētki “Sprīdīšos” vēl nekad nav bijuši”, lai jau nākamajā rītā nepamostos. Sprīdītis, mazā Annele, Lutausis, Maija, Paija, princese Gundega, karalis Brusubārda un pārējie Annas radītie tēli, kopā ar tērvetniekiem pavadīja aizgājēju cauri visai Tērvetei. Pa ceļam uz Rīgu ceļa malās esot stāvējuši rakstnieces darbu cienītāji, bet Rīgā līdz Meža kapiem pavadītāju skaits izaudzis vēl lielāks.

Līdzīgu ainu pats savām acīm novēroju Imanta Ziedoņa bērēs. No Doma baznīcas līdz pat Ragaciema kapiem Rīgas ielu, šosejas, Jūrmalas zvejnieku ciematiņu ielu abās malās stāvēja latvieši ar svecēm, ziediem un domām. Līdzīgu ainu varēja novērot, kad no Tokijas olimpiskajām spēlēm atgriezās zelta medaļnieki. Spītējot lietum un vējam, no lidostas līdz Latvijas televīzijas ēkai cilvēki ceļa malās sveica uzvarētājus. Varēja taču arī nesveikt, nepavadīt, neizvadīt, klusi priecāties, pie sevis bēdāties. Bet tad mēs nezinātu, ka mūs vieno kas daudz lielāks par ikdienu. Mūs vieno Tautas sirdsapziņa, ko var saskatīt vien lielos brīžos, jo tā iemirdzas tikai tad.

Politiķis Miķelis Valters par Annu Brigaderi teicis: "Anna Brigadere – mūsu latviešu sirdsapziņa", savukārt dzejnieks Fricis Bārda: “Annā Brigaderē latvietes dvēsele ir izteikusies ja ne visspilgtāk, tad katrā ziņā vistīrāk." Varbūt tāpēc Brigaderes darbi rezonē latviešu lasītāju kā īpašāk? Pieminētais Imants Ziedonis reiz atklāja, ka “Dievs, daba, darbs” ir viens no svarīgākajiem literatūras darbiem Latvijā. Bet kāpēc? Varbūt tāpēc, ka tas runā par tikumu? Jo pēc savas dziļākās esības, latvietis tomēr ir tikumisks. Reizēm – aušīgs, pārlieku bravūrīgs vai nesaprotami ļengans, bet, kad pienāk Tautas sirdsapziņas iemirdzēšanās brīdis, ir tikumisks, jo zina, kas tieši tobrīd ir jādara.  

Rakstnieces darbus lielākoties vieno ētikas pamati. Čaklums, godīgums, izdarība, uzticība un cieņa. Tās ir īpašības, kuras katram gribētos redzēt, spogulī veroties. Vai katrs no mums tās ierauga? Ja nē, tad Tautas sirdsapziņa sāk balēt. Atceros, bērnībā, svinot Līgo, aktieris Valdemārs Karpačs, stāvot mūsu lauku māju piekalniņā dziedāja līgo dziesmas. Un no kāda cita piekalniņa viņam atdziedāja. Ne jau tāpēc, ka pazīstami vai pieklājības pēc. Tāpēc, ka tā ir daļa no sarunas, daļa no komunikācijas, kas ir nepieciešama, lai Tautas sirdsapziņa mirdzētu atbildīgajos brīžos. Cik daudzi no mums atdzied šodien? Vai atņem labdienu, vai atsmaida. Arī ar to pietiek.

Un tad ir Sprīdītis, kurš uzvar ļaunumu, skaudību, vīzdegunību, augstprātību un nekrietnību. Bet – ar ko? Viņa arsenālā ir tikai Tautas sirdsapziņas dotie ieroči. Aizmugure, kas, ja nevar palīdzēt tiešā veidā, raida savu jaudu. Un, pāri darījumu redzot, Tautas sirdsapziņa gail sarkana un neļauj aiztikt vājāko, neļauj zagt, neļauj atņemt. Brigaderes darbos.

Un tad ir mazā Annele. Dievs, daba, darbs. Tieši šādā secībā. Iespējams, jusdama, ka kaut kas ir jānovēro no lielāka attāluma, arī – laika distances, Brigadere atgriežas bērnībā, kur vienmēr viss ir tīrāks un skaidrāk redzams. Lai saprastu, kāpēc ir jūtas, kas sāp, pieaugot. Lai saprastu, kur ir miers un, kad tas pazūd. Šķiet, katram ir skaidrs, ka lielākā daļa atbilžu jāmeklē bērnībā. Jāpatin filma atpakaļ un jānovēro sevi no malas. Kļūdu labojumu diemžēl nevar veikt, tāpat kā ietekmēt pagātnes notikumu gaitu, bet var salabot sevi šodien. Protams, tik vienkārši tas arī nenotiek. Tāpēc arī nepieciešama secība. Dievs, daba, darbs.

Brigadere esot ticējusi labajam un tiekusies pēc garīgas pilnības. Taču ne citu labad. Sevis dēļ. Un šī tiecība apliecināta viņas darbos, nevairoties arī no vienkāršām atbildēm. Sak, izrādās, ka Sprīdītim beigās bija jānonāk turpat, no kurienes viņš sāka savu ceļojumu – mājās. Cik elementāri! Vai tad rakstniece nevarēja ko interesantāku izdomāt? Kur pasaules labumi, kur – bagātība? Bet, ja mēs katrs nonākam savā dzelmē, ko tā mums vēsta? Ja godīgi. Protams, dažam dzelme izrādīsies tikai līdz potītēm un viss, kas tur saredzams būs vien trula varaskāre un kompleksi dēļ kā mantrausība būs vertikāles vantis. Atliek tikai cerība, ka kādā brīdī cilvēks, spogulī skatīdamies, saprot, ka īsti pareizi tas nav. Un tad kā Sprīdītim ir jāatgriežas mājās. Vēlams – bērnības. Un jāieskatās tur – kas un kurā brīdī ir nomainījis paštikumu, pašcieņu, pašgodu un pašmīlestību pret ilūzijām, ka cilvēks ir tikai miesa.

Anna līgo. Pat 88 gadus pēc savas pēdējās līgo dziesmas tā vēl joprojām atskan. Tāpēc, ka Annas miesa paspēja izdarīt to, kā dēļ bija piedzimusi. Pašai Annai šķita, ka viņa nav līdz galam smuka, kā jau visus – arī viņu mocīja dažādi kompleksi, kas lika balansēt starp skarbu un viesmīlīgu raksturu. Anna esot labprāt uzņēmusi viesus un nekad neviens neesot ticis prom, neapčubināts. Citi avoti stāsta par Annas sarežģīto un aso esību. Tā vai citādi – viņas sirds, galva un pirksti zināja, kas tiem jādara. Kas galvai jādiktē pirkstiem, kas sirdij jāmeklē dzelmē. Dzelmē, kurā droši varēja lēkt no laipiņas uz galvas. Caur Annu Kāds vēlējās nodot atgādinājumu par labsirdību un Tautas sirdsapziņu. Atgādinājumam bija jānāk caur apzināti nesarežģītiem tēliem, caur ikdienišķām situācijām tā, lai pat muļķim būtu skaidrs, kurš ir labais, kurš – sliktais un kas kuram par to pienākas.

Annas Brigaderes muzejs “Sprīdīši” Tērvetē ir, iespējams, baltākais kādu esmu redzējis. Burtiski - ļoti daudz baltās krāsas. Muzeja vadītāja teic, ka viss izskatās kā todien – pašas rakstnieces iekārtots. Daudzās kultūrās baltā krāsa ir tīrības, nevainības, labestības, godīguma, sākuma, atjaunošanās un pilnības simbols. Savukārt Senajā Romā baltas krāsas apģērbs bija pilsonības apliecinājums. Nav uzreiz jāpārspīlē, bet vismaz vienu baltu kreklu jau nu katram savā skapī būtu jātur. Tām reizēm, kad tas Kāds mūs paņem aiz rokas, aizved, parāda un pasaka priekšā, kas tajā brīdī jādara – vai nu jāgavilē, vai jāraud. Vai abus reizē.

Projekts tiek realizēts ar "Zemgales kultūras programma 2022" projektu konkursa atbalstu. 

Anna Brigadere. Līgo