Aglona, Latgale
Aglonas Kukažiņa Naaizmērstule (Rozālija Tabine)

Mana Aglona skan. Te mājo mūžīgās kustības avots. Te darbojas. Te viss elpo, ritinās, raisās, dvēseliski tikšķ.
Mana Aglona – garīgie stiprinieki te saklausās vienīgās Latvijas bazilikas 56 metrus augstajos torņos mītošā zvana Dominika sirdspukstos, kuri atbalsojas Egles un Cirīša ezeru ūdens atmiņā un svētavota melodiskā ritējuma skaistumā. Un tad pēkšņi tu, cilvēkbērns, te sajūties laimīgs, jo bazilikas aura tevi uzlādē kā brīnišķa dvēseles mūzika. Dieva elpa ir ieritinājusies tavos sirdspukstos, un iestājas tāds svētīgs pārdomu laiks…
Mana Aglona ir stipro personību zeme. Kur pagriezies, tur pretī dzirkstošu acu pāris ar pērlītes starojumu sirdī, tikai jāprot saskatīt un sajust – tas ir smalks un dvēselisks darbs. Ja esi no redzīgo cilts, tad pozitīvie impulsi tevi darīs laimīgu un priecīgu.
Un tā ir bijis allaž, ja parunājas ar vēsturi: dominikāņi, bazilikas mecenāti Šostovicki un muižnieks Reuts un darbīgās klostermāsas, un Aloizs Broks, un pat viedais dzejnieks, filozofs Roberts Mūks savas domu pērles te kaisījis, un divu pāvestu domas te uzklausītas, un vēl, un vēl… Var tikai laimīgi samulst savā skaitīšanā.
…bet visu personību vidū kā tāda dvēseliskā skaistuma un stipra garīguma puķe uzplaukst mūsu Aglyunys Rūžeņa un Kukažeņa (kā viņu dēvēja tautā) – skolotāja, dzejniece, prozaiķe, dramaturģe, tulkotāja, sabiedriskā darbiniece, Dieva izredzētā Naaizmērstule (īstajā vārdā Rozālija Tabine, 1890–1965), kuras skaistā un neparastā mūža moto bija: “Dīvs – muna cereiba.” Šie vārdi izlasāmi uz viņas kapu plāksnes Aglonas kapsētā. No savas mūža mājas viņa rāmi katru rītu noraugās skaistajā Aglonas bazilikā, noskaita rīta lūgšanu un pateicas Dievmātei Brīnumdarītājai par savu skaisto mūža piepildījumu.
Šī stiprā sieviete nāk no Bērzgales pagasta Veckubulovas, bet viņas darbīgākie dzīves gadi saistās ar Aglonu un tās apkārtni, kur baznīcas tuvums ir viņas spēka, radošās un pedagoģiskās darbības avots.
Viņa ir drosmīga kā Latvijas zeme, kura, dažādu zābaku bradāta, allaž atdzimst savā gadalaiku skaistumā, jo ienāk latgaliešu literatūrā kā tāds brīnumstarojums. Kā garīgā lāpa vēl aizmigušajiem. Kā sauciens sajust gaismu un savas latviskās (latgaliskās) identitātes kodu.
1913. gads. Latgale Krievijas Impērijas sastāvā tiek uztverta kā nomale bez sejas vaibstiem un balss. Kā bārenīte. Kā tukša rudzu roga dusmīgu vēju pluinītā tīrumā. Tāda beztiesiska… Bet tas nenozīmē, ka bez dvēseles!Un uzrodas viena saucēja uz gaismu, viens nemiera, Imanta Ziedoņa vārdiem runājot, “garainis, kas veicina vārīšanos”. Populārajā tā laika latgaliešu avīzē “Dryva” (“Druva”) 1913. gada 24. jūnijā tiek publicēts vēlāk tautā tik iemīļotās dzejnieces un rakstnieces Naaizmērstules (šo pseidonīmu viņai piešķir kāda Nācariešu klostermāsa Viļņā, kad Rozālija tur nokļūst sava dzīves ceļa meklējumos ar vēlmi kļūt par mūķeni) ritmizētās prozas paraugs “Tu manis navaicoj” (“Tu neprasi man”). Un Latgalē piedzimst brīnumpuķe – personība, kuras dvēsele vispatiesāk uzzied un atklājas vārdos:
“ – Nadūmoj, ka baile voi ļaunums uzvarēs munu sirdi…
– Es latvīte asu!...
– Mīļoju Dīvu un Juo Muoti, un pēc Jūs Latviju par sovu dzeivi vairuok.”
Patriote, drosmīga no saknēm līdz galotnei. Tautas skolotāja (skolas vajadzībām arī pati sacer literāros darbus, iedibina latgaliešu literārās pasakas tradīciju un droši šajā jomā var uzsmaidīt pašam Kārlim Skalbem – jā, jā!). Tikai latgaliski rakstoša literāte. Dieva cilvēks līdz smalkākajai sirds pavedienu stīdziņai. Īsta. Patiesa. Gribēja kļūt par mūķeni, kļuva par Latgales bērnu apgaismotāju – skolotāju.
Stipra kā vētrās rūdījusies priede, kuras galotne allaž tiecas pretī Aglonas Dievmātes skatienam un sirdsskaidrībai.
Mūsu Latvijas Naaizmērstule. Mūsu Latgales dvēseles teicēja. Manas Aglonas stipruma balsts.
Tikai tā.
Ekspedīciju piezīmes. Cēsu novads
Cēsis, Vidzeme
Siluetu un tēlu pretrunīgā daba
Siguldas novads, Vidzeme
Pirmais Latvijas Valsts prezidents JĀNIS KRISTAPS ČAKSTE (1859-1927)
Viesturi, Zemgale
Ekspedīciju piezīmes: Kuldīgas novads
Kuldīgas novads, Kurzeme
Intervija ar Stefanu Rāznu. Cilvēki uz goda.
Ilūkste, Sēlija
Aglonas Kukažiņa Naaizmērstule (Rozālija Tabine)
Aglona, Latgale
Ekspedīciju piezīmes: Ilūkstes novads
Subate , Sēlija
Sloveckis
Vecjauži, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes. Rundāles novads
Rundāle, Zemgale
Vitauts Ļūdēns. Blakus
Usma, Kurzeme
Ekspedīcijas piezīmes. Alojas novads
Alojas novads, Vidzeme
VĪGNERU ERNESTS (1850-1933)
Kuldīgas novads, Kurzeme
Rojālistu kods
Roja, Kurzeme
Lietu Dāsnums
Viesturu pagasts , Zemgale
Krodera paradoksi
Valmiera , Vidzeme
Jānis Kuzmins. Mācēt uzvarēt
Olaine, Vidzeme
Kārlis Skalbe. Dzejnieks un Zetlīziņa.
Jaunpiebalga, Vidzeme
Purvīšu dzimtas sākums un Vilhelma Kārļa Purvīša vectēvs. JĒKABS PURVĪTIS
Vecjauži, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Valmieras novads
Valmieras novads , Vidzeme
LOKĀLAIS ŠARMS. Saruna ar Valentīnu Lukaševicu
Lielie Garanči, Latgale
Arhips Kuindži un taureņu spārni (1842–1910)
Vecjauži, Vidzeme
Ritums Ivanovs
Cēsis, Vidzeme
Brā’āļi
Gulbenes novads , Vidzeme
Mūžs Latgales mīlestībai. Antons Slišāns
Upīte, Latgale
Raimonds Rudzāts. Sporta Pote
Sigulda, Vidzeme
Dzīve sāpju un gaismas paralēlēs. Zenta Mauriņa
Grobiņa, Kurzeme
ANTRA LIEDSKALNIŅA
Gulbenes novads , Vidzeme
Mariona
Vecjauži, Vidzeme
Lidija Auza, Talsu deviņi pakalni un Franču Rivjēra
Talsu novads, Talsi, Kurzeme
Pastāvēs, kas nemainīsies
Valmieras novads, Vidzeme
Bēru dzimtas mantojums Ventspils novadā
Ventspils novads, Kurzeme
Ekspedīciju piezīmes. Ventspils novads
Ventspils novads , Kurzeme
Dzird, kam auss
Rīga, Vidzeme
Emīls Dārziņš. In Limbo.
Jāņaskola, Vidzeme
Jānis Jaunsudrabiņš. Saules daļa.
Nereta, Sēlija
Ekspedīciju piezīmes: Talsu novads
Talsu novads, Kurzeme
Krietnais kritiķis Zeiferts
Olaine, Vidzeme
Krokodila ligzdā
Dundaga, Kurzeme
Pēteris Šmits. Folkloras problēmas.
Rauna , Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Sēlija
Sēlija, Sēlija
Lūkojumi un pamanījumi
Siguldas novads, Murjāņi , Zemgale
Anna Brigadere. Līgo
Tērvete, Zemgale
Lidojošie latvieši. Jānis Rūdolfs Akermanis.
Svitenes pagasts , Zemgale
Vilhelma Purvīša nozīme Ķemera dzīvē. Epizodes
Vecjauži, Vidzeme
Jūlijs Madernieks. Ornaments.
Gulbene , Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Siguldas novads
Siguldas novads, Vidzeme
Ekspedīcijas piezīmes. Māsas Piebalgas
Alojas novads, Vidzeme
Ziedoņa evanģēlists
Jelgavas novads, Kurzeme
Atvērt muižas durvis
Pope, Kurzeme
Anda Svarāne. Jāturpina sava dziesma.
Zasa, Sēlija
Ekspedīciju piezīmes: Olaines novads
Olaine, Vidzeme
Ko uzglabā iezis?
Siguldas novads, Vidzeme
Jauno mākslinieku balvas "Pavasaris" izstāde Purvīša muzejā
Vecjauži, Vidzeme
Cilvēka selekcija
Dviete, Sēlija
Ekspedīciju piezīmes: Gulbenes novads
Gulbenes novads , Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes. Savvaļa
Savvaļa , Vidzeme
Kurts Fridrihsons
Vecjauži, Vidzeme
Rūmī un Imants Ziedonis, ceļš uz grāmatas izdošanu
Rīga, Vidzeme
Veidenbaums. Ceļotājs apziņā, laikā un telpā
Kalāči, Vidzeme
Griba un providence
Pilsrundāle, Zemgale
Krišjānis Valdemārs. Barona ļaunākais bieds.
Ēdole , Kurzeme
Mistiskā Regīna Ezera
Ķegums, Vidzeme
Vitauts Paškausks. Es redzu skaistumu
Tērvete, Zemgale
Pauls Valdens. Fizikāli organiskās ķīmijas pamatlicējs.
Ungurmuiža, Vidzeme
Ekspedīcijas piezīmes. Purvīti meklējot. Jaunpiebalga.
Jaunpiebalgas novads, Vidzeme
Olena Kažoka. Ukrainietes skatiens
Olaines novads, Jāņupe, Zemgale
AUSEKLIS (1850-1879) JAUNPIEBALGĀ
Jaunpiebalga, Vidzeme
Piešūts. Vēstule Knutam.
Kurmene, Sēlija
Johans Valters
Vecjauži, Vidzeme
Aglona, Latgale
Aglonas Kukažiņa Naaizmērstule (Rozālija Tabine)

Mana Aglona skan. Te mājo mūžīgās kustības avots. Te darbojas. Te viss elpo, ritinās, raisās, dvēseliski tikšķ.
Mana Aglona – garīgie stiprinieki te saklausās vienīgās Latvijas bazilikas 56 metrus augstajos torņos mītošā zvana Dominika sirdspukstos, kuri atbalsojas Egles un Cirīša ezeru ūdens atmiņā un svētavota melodiskā ritējuma skaistumā. Un tad pēkšņi tu, cilvēkbērns, te sajūties laimīgs, jo bazilikas aura tevi uzlādē kā brīnišķa dvēseles mūzika. Dieva elpa ir ieritinājusies tavos sirdspukstos, un iestājas tāds svētīgs pārdomu laiks…
Mana Aglona ir stipro personību zeme. Kur pagriezies, tur pretī dzirkstošu acu pāris ar pērlītes starojumu sirdī, tikai jāprot saskatīt un sajust – tas ir smalks un dvēselisks darbs. Ja esi no redzīgo cilts, tad pozitīvie impulsi tevi darīs laimīgu un priecīgu.
Un tā ir bijis allaž, ja parunājas ar vēsturi: dominikāņi, bazilikas mecenāti Šostovicki un muižnieks Reuts un darbīgās klostermāsas, un Aloizs Broks, un pat viedais dzejnieks, filozofs Roberts Mūks savas domu pērles te kaisījis, un divu pāvestu domas te uzklausītas, un vēl, un vēl… Var tikai laimīgi samulst savā skaitīšanā.
…bet visu personību vidū kā tāda dvēseliskā skaistuma un stipra garīguma puķe uzplaukst mūsu Aglyunys Rūžeņa un Kukažeņa (kā viņu dēvēja tautā) – skolotāja, dzejniece, prozaiķe, dramaturģe, tulkotāja, sabiedriskā darbiniece, Dieva izredzētā Naaizmērstule (īstajā vārdā Rozālija Tabine, 1890–1965), kuras skaistā un neparastā mūža moto bija: “Dīvs – muna cereiba.” Šie vārdi izlasāmi uz viņas kapu plāksnes Aglonas kapsētā. No savas mūža mājas viņa rāmi katru rītu noraugās skaistajā Aglonas bazilikā, noskaita rīta lūgšanu un pateicas Dievmātei Brīnumdarītājai par savu skaisto mūža piepildījumu.
Šī stiprā sieviete nāk no Bērzgales pagasta Veckubulovas, bet viņas darbīgākie dzīves gadi saistās ar Aglonu un tās apkārtni, kur baznīcas tuvums ir viņas spēka, radošās un pedagoģiskās darbības avots.
Viņa ir drosmīga kā Latvijas zeme, kura, dažādu zābaku bradāta, allaž atdzimst savā gadalaiku skaistumā, jo ienāk latgaliešu literatūrā kā tāds brīnumstarojums. Kā garīgā lāpa vēl aizmigušajiem. Kā sauciens sajust gaismu un savas latviskās (latgaliskās) identitātes kodu.
1913. gads. Latgale Krievijas Impērijas sastāvā tiek uztverta kā nomale bez sejas vaibstiem un balss. Kā bārenīte. Kā tukša rudzu roga dusmīgu vēju pluinītā tīrumā. Tāda beztiesiska… Bet tas nenozīmē, ka bez dvēseles!Un uzrodas viena saucēja uz gaismu, viens nemiera, Imanta Ziedoņa vārdiem runājot, “garainis, kas veicina vārīšanos”. Populārajā tā laika latgaliešu avīzē “Dryva” (“Druva”) 1913. gada 24. jūnijā tiek publicēts vēlāk tautā tik iemīļotās dzejnieces un rakstnieces Naaizmērstules (šo pseidonīmu viņai piešķir kāda Nācariešu klostermāsa Viļņā, kad Rozālija tur nokļūst sava dzīves ceļa meklējumos ar vēlmi kļūt par mūķeni) ritmizētās prozas paraugs “Tu manis navaicoj” (“Tu neprasi man”). Un Latgalē piedzimst brīnumpuķe – personība, kuras dvēsele vispatiesāk uzzied un atklājas vārdos:
“ – Nadūmoj, ka baile voi ļaunums uzvarēs munu sirdi…
– Es latvīte asu!...
– Mīļoju Dīvu un Juo Muoti, un pēc Jūs Latviju par sovu dzeivi vairuok.”
Patriote, drosmīga no saknēm līdz galotnei. Tautas skolotāja (skolas vajadzībām arī pati sacer literāros darbus, iedibina latgaliešu literārās pasakas tradīciju un droši šajā jomā var uzsmaidīt pašam Kārlim Skalbem – jā, jā!). Tikai latgaliski rakstoša literāte. Dieva cilvēks līdz smalkākajai sirds pavedienu stīdziņai. Īsta. Patiesa. Gribēja kļūt par mūķeni, kļuva par Latgales bērnu apgaismotāju – skolotāju.
Stipra kā vētrās rūdījusies priede, kuras galotne allaž tiecas pretī Aglonas Dievmātes skatienam un sirdsskaidrībai.
Mūsu Latvijas Naaizmērstule. Mūsu Latgales dvēseles teicēja. Manas Aglonas stipruma balsts.
Tikai tā.
Jānis Holšteins-Upmanis
Redaktors