Gulbenes novads , Vidzeme
ANTRA LIEDSKALNIŅA

ANTRA LIEDSKALNIŅA
(1930. gada 22. oktobris - 2000. gada 20. aprīlis)
Ik pa laikam pašmāju mākslas pasauli satricina apaļas jubilejas. Un satricina ne jau tāpēc, ka liecina par neapturamo laika plūdumu, bet tāpēc, ka atgādina par ģeniāliem māksliniekiem, kurus varam lepni saukt par savējiem. Pirms diviem gadiem ar savu 150. jubileju par sevi vēlreiz atgādināja Jūlijs Madernieks. Jaunākajai paaudzei Madernieka stilīgie, laiku apsteigušie ornamenti un dizains lika izbrīnā pavērt muti, pieredzējušajiem – lepni sakrustot rokas uz krūtīm un, viegli smīnot, novilkt: “Redzi? Es taču tev teicu, ka tas ira stils, stils, stils!” Pats mākslinieks gan ir teicis: “Viegli izrunāt vārdu “stils”, bet viņu radīt – mūža darbs.”
Madernieks nāk no Gulbenes puses, kas darba mūža pilnbriedā viņam liks pievērsties dzimtās apkārtnes motīvu atveidošanai. Viņš savā mākslā pievērsīsies ornamentiem, ģeometriski precīziem rakstiem un simetrijai. Simetrija un daba abas ir vienlīdz harmoniskas parādības. Un harmoniskie raksti (angliski šis vārds, manuprāt, skan uztveramāk: patterns) un pikseļi šodien ir neapšaubāma Madernieka vizītkarte. Savādi par ģeometriskām figūrām teikt – rokraksts, bet tāds tas ir, ieej kaut vai Siguldas Jaunajā pilī un paveries apkārt. Sienu un griestu rotājumi ir Madernieka darbs – tūlītēji atpazīstams. Arī Gulbenes novada vēstures un mākslas muzejā izliktie Jūlija darbi viegli hipnotizē un liek atgriezties “zilajā istabā” vēl un vēlreiz. Pat intuitīvā līmenī, it kā garām ejot, rodas vilinājums “vēl tikai vienu reizīti uzmest aci”.
Visticamāk, Madernieka pasaulīgā rokraksta tapšana saistāma ar bērnības pieredzi un tās kombināciju ar mācībām Pēterburgā, Parīzē, Londonā, Minhenē un citviet. Bērnu dienas pavadītas skaistā, sakoptā apkaimē, pašam piedaloties visos lauku darbos un iekopjot savu puķu dārzu, bet jau nobriedušā vecumā nokļūšana pasaules mākslas notikumu epicentros piešķir domāšanas mērogu. Protams, arī nonākšana mākslinieku grupas “Rūķis” sastāvā, kurā tobrīd darbojas Janis Rozentāls, Vilhelms Purvītis, Teodors Zaļkalns, Johans Valters un citi tā laika grandi, liek Madernieku “mērīt” pēc visaugstākajiem kvalitātes kritērijiem. Tiesa, Jūlijs ir daudzpusīgāks nekā laikabiedri, jo, pateicoties iegūtajai vispusīgajai izglītībai, spēj sevi realizēt teju jebkurā mākslas veidā: lietišķā grafika, grāmatu un burtu dizains, mēbeļu un interjera dizains, paklāji un tekstils. Tas viss precīzi atbilst Madernieka pārstāvētā jūgendstila kredo: mākslai jāaptver viss, kas saistīts ar cilvēka dzīvi, – no arhitektūras līdz vissīkākajai sadzīviskajai lietai.
Atgriežoties pie Madernieka rokraksta – tam ir izteikts ritms, simetrija un harmonija. Šos jēdzienus tikpat labi varam attiecināt uz vēl kādu mākslas nozari – mūziku. Tāpat kā mākslā, arī mūzikas pamats ir kompozīcija, taktsmērs, temps un zināma loģika. Visticamāk, arī šis nav nejauši, jo Madernieka dzīvē pat bijis posms, kurā jāizvēlas – kļūt par mākslinieku vai komponistu. Un kā nu ne, ja tev draugos ir tādi Latvijas mūzikas smagsvari kā Jāzeps Vītols, Emilis Melngailis, Emīls Dārziņš, Arvīds Žilinskis un Alfrēds Kalniņš. Ar pēdējo Madernieks, mācoties Pēterburgā zīmēšanu, kopīgi īrēja nelielu istabiņu. Kalniņš mudinājis apgūt arī mūzikas teoriju, apmeklēt koncertus un pat komponēt. Jūlijs esot spēlējis vijoli, klavieres un ērģeles. Pēc Emiļa Melngaiļa un Arvīda Žilinska atmiņu pierakstiem – pat samērā ciešami. Lai vai kā, jebkura māksla, kas apgūta paralēli pamatprofesijai, spēj ietekmēt rokrakstu – tur mums noteikti piekristu vēl kāds Madernieka laikabiedrs – Jānis Jaunsudrabiņš.
Kad īsu brīdi – pandēmijas pilnbriedā – mācījos Latvijas Mākslas akadēmijas Tekstilmākslas katedrā, biju vienīgais vīrietis kursā un, iespējams, arī visa katedrā. Tikmēr Madernieka vārds tekstilmākslas nozarē ir ierakstīts zelta burtiem. Tā kā tekstilmāksla vairumā gadījumu saistās ar sievišķo, jādomā, ka Madernieka tuvumā apgrozījies liels skaits dāmu. Un tomēr – nekā. Kādā intervijā viņam vaicāts, vai nav grūti dzīvot bez ģimenes. Viņš atbildējis, ka "laulība un māksla – divas augstas un patmīlīgas būtnes, kurām reizē kalpot tā, lai neviena no tām neciestu, spēj tikai nedaudzi mākslinieki". Vai vientulība bija izvēle vai sakritība – lai paliek paša mākslinieka ziņā, bet mākslas pasaule no tā noteikti ir ieguvēja (ja seko Jūlija spriedumam). Tiesa, daļa Madernieka darbu tā arī nav sagaidījuši mūsdienas – karš un ideoloģiju cenzūra atstājuši melnbaltu fotogrāfiju nospiedumus. Valsts kancelejas astoņu telpu griestu un sienu rotājumi, Ata Ķeniņa skolas ērģeļu zāle un daudzas citas dizaina pērles nu skatāmas vien foto uzņēmumos.
Droši vien neviens no mums nespēj līdz galam iedomāties sadzīvi laikā, kad viens pēc otra pasauli pāršalc divi nežēlīgi kari, bet arī tas nosaka personības izaugsmi. Madernieks remdējās darbā, atzīstot to par sava prieka avotu, un to pašu viņš mācījis arī saviem audzēkņiem – Romānam Sutam, Ansim Cīrulim, Ugam Skulmem un daudziem citiem. Un, ja tā padomā, viņš pats ir kā tāds ornaments – rotājums Latvijas mākslas pasaules kolorītajā vēsturē. Parādījis visiem, ka “var arī šādi”, Madernieks ir piemērs talanta, darba spēju, izdomas, prāta asuma un atvērtības sakausējumam. Un tas ir liels retums. Tāpēc – nacionālais dārgums.
Došanos ekspedīcijā un rakstu tapšanu atbalsta Gulbenes novada Kultūras pārvalde
Sloveckis
Vecjauži, Vidzeme
Atvērt muižas durvis
Pope, Kurzeme
Ritums Ivanovs
Cēsis, Vidzeme
Piešūts. Vēstule Knutam.
Kurmene, Sēlija
Mariona
Vecjauži, Vidzeme
Lidija Auza, Talsu deviņi pakalni un Franču Rivjēra
Talsu novads, Talsi, Kurzeme
Krodera paradoksi
Valmiera , Vidzeme
Kārlis Skalbe. Dzejnieks un Zetlīziņa.
Jaunpiebalga, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Ilūkstes novads
Subate , Sēlija
Arhips Kuindži un taureņu spārni (1842–1910)
Vecjauži, Vidzeme
Anna Brigadere. Līgo
Tērvete, Zemgale
Cilvēka selekcija
Dviete, Sēlija
Krokodila ligzdā
Dundaga, Kurzeme
Ekspedīciju piezīmes. Savvaļa
Savvaļa , Vidzeme
Pirmais Latvijas Valsts prezidents JĀNIS KRISTAPS ČAKSTE (1859-1927)
Viesturi, Zemgale
Intervija ar Stefanu Rāznu. Cilvēki uz goda.
Ilūkste, Sēlija
Pastāvēs, kas nemainīsies
Valmieras novads, Vidzeme
Ko uzglabā iezis?
Siguldas novads, Vidzeme
Jūlijs Madernieks. Ornaments.
Gulbene , Vidzeme
Brā’āļi
Gulbenes novads , Vidzeme
Mūžs Latgales mīlestībai. Antons Slišāns
Upīte, Latgale
Kurts Fridrihsons
Vecjauži, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes. Rundāles novads
Rundāle, Zemgale
Jānis Kuzmins. Mācēt uzvarēt
Olaine, Vidzeme
Krietnais kritiķis Zeiferts
Olaine, Vidzeme
Rūmī un Imants Ziedonis, ceļš uz grāmatas izdošanu
Rīga, Vidzeme
Lūkojumi un pamanījumi
Siguldas novads, Murjāņi , Zemgale
Jānis Jaunsudrabiņš. Saules daļa.
Nereta, Sēlija
VĪGNERU ERNESTS (1850-1933)
Kuldīgas novads, Kurzeme
Ekspedīciju piezīmes: Siguldas novads
Siguldas novads, Vidzeme
Pēteris Šmits. Folkloras problēmas.
Rauna , Vidzeme
Vilhelma Purvīša nozīme Ķemera dzīvē. Epizodes
Vecjauži, Vidzeme
Mistiskā Regīna Ezera
Ķegums, Vidzeme
Lidojošie latvieši. Jānis Rūdolfs Akermanis.
Svitenes pagasts , Zemgale
Ekspedīciju piezīmes: Kuldīgas novads
Kuldīgas novads, Kurzeme
Ekspedīciju piezīmes: Valmieras novads
Valmieras novads , Vidzeme
Veidenbaums. Ceļotājs apziņā, laikā un telpā
Kalāči, Vidzeme
Jauno mākslinieku balvas "Pavasaris" izstāde Purvīša muzejā
Vecjauži, Vidzeme
Raimonds Rudzāts. Sporta Pote
Sigulda, Vidzeme
Olena Kažoka. Ukrainietes skatiens
Olaines novads, Jāņupe, Zemgale
Krišjānis Valdemārs. Barona ļaunākais bieds.
Ēdole , Kurzeme
Ekspedīciju piezīmes: Gulbenes novads
Gulbenes novads , Vidzeme
Ekspedīcijas piezīmes. Alojas novads
Alojas novads, Vidzeme
Siluetu un tēlu pretrunīgā daba
Siguldas novads, Vidzeme
Dzird, kam auss
Rīga, Vidzeme
Emīls Dārziņš. In Limbo.
Jāņaskola, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes. Cēsu novads
Cēsis, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Sēlija
Sēlija, Sēlija
Lietu Dāsnums
Viesturu pagasts , Zemgale
Ekspedīcijas piezīmes. Purvīti meklējot. Jaunpiebalga.
Jaunpiebalgas novads, Vidzeme
Vitauts Ļūdēns. Blakus
Usma, Kurzeme
Johans Valters
Vecjauži, Vidzeme
ANTRA LIEDSKALNIŅA
Gulbenes novads , Vidzeme
Pauls Valdens. Fizikāli organiskās ķīmijas pamatlicējs.
Ungurmuiža, Vidzeme
Aglonas Kukažiņa Naaizmērstule (Rozālija Tabine)
Aglona, Latgale
Ziedoņa evanģēlists
Jelgavas novads, Kurzeme
Vitauts Paškausks. Es redzu skaistumu
Tērvete, Zemgale
Bēru dzimtas mantojums Ventspils novadā
Ventspils novads, Kurzeme
Anda Svarāne. Jāturpina sava dziesma.
Zasa, Sēlija
Rojālistu kods
Roja, Kurzeme
Ekspedīciju piezīmes: Olaines novads
Olaine, Vidzeme
Purvīšu dzimtas sākums un Vilhelma Kārļa Purvīša vectēvs. JĒKABS PURVĪTIS
Vecjauži, Vidzeme
Ekspedīcijas piezīmes. Māsas Piebalgas
Alojas novads, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes. Ventspils novads
Ventspils novads , Kurzeme
Ekspedīciju piezīmes: Talsu novads
Talsu novads, Kurzeme
LOKĀLAIS ŠARMS. Saruna ar Valentīnu Lukaševicu
Lielie Garanči, Latgale
AUSEKLIS (1850-1879) JAUNPIEBALGĀ
Jaunpiebalga, Vidzeme
Dzīve sāpju un gaismas paralēlēs. Zenta Mauriņa
Grobiņa, Kurzeme
Griba un providence
Pilsrundāle, Zemgale
Gulbenes novads , Vidzeme
ANTRA LIEDSKALNIŅA

ANTRA LIEDSKALNIŅA
(1930. gada 22. oktobris - 2000. gada 20. aprīlis)
Ik pa laikam pašmāju mākslas pasauli satricina apaļas jubilejas. Un satricina ne jau tāpēc, ka liecina par neapturamo laika plūdumu, bet tāpēc, ka atgādina par ģeniāliem māksliniekiem, kurus varam lepni saukt par savējiem. Pirms diviem gadiem ar savu 150. jubileju par sevi vēlreiz atgādināja Jūlijs Madernieks. Jaunākajai paaudzei Madernieka stilīgie, laiku apsteigušie ornamenti un dizains lika izbrīnā pavērt muti, pieredzējušajiem – lepni sakrustot rokas uz krūtīm un, viegli smīnot, novilkt: “Redzi? Es taču tev teicu, ka tas ira stils, stils, stils!” Pats mākslinieks gan ir teicis: “Viegli izrunāt vārdu “stils”, bet viņu radīt – mūža darbs.”
Madernieks nāk no Gulbenes puses, kas darba mūža pilnbriedā viņam liks pievērsties dzimtās apkārtnes motīvu atveidošanai. Viņš savā mākslā pievērsīsies ornamentiem, ģeometriski precīziem rakstiem un simetrijai. Simetrija un daba abas ir vienlīdz harmoniskas parādības. Un harmoniskie raksti (angliski šis vārds, manuprāt, skan uztveramāk: patterns) un pikseļi šodien ir neapšaubāma Madernieka vizītkarte. Savādi par ģeometriskām figūrām teikt – rokraksts, bet tāds tas ir, ieej kaut vai Siguldas Jaunajā pilī un paveries apkārt. Sienu un griestu rotājumi ir Madernieka darbs – tūlītēji atpazīstams. Arī Gulbenes novada vēstures un mākslas muzejā izliktie Jūlija darbi viegli hipnotizē un liek atgriezties “zilajā istabā” vēl un vēlreiz. Pat intuitīvā līmenī, it kā garām ejot, rodas vilinājums “vēl tikai vienu reizīti uzmest aci”.
Visticamāk, Madernieka pasaulīgā rokraksta tapšana saistāma ar bērnības pieredzi un tās kombināciju ar mācībām Pēterburgā, Parīzē, Londonā, Minhenē un citviet. Bērnu dienas pavadītas skaistā, sakoptā apkaimē, pašam piedaloties visos lauku darbos un iekopjot savu puķu dārzu, bet jau nobriedušā vecumā nokļūšana pasaules mākslas notikumu epicentros piešķir domāšanas mērogu. Protams, arī nonākšana mākslinieku grupas “Rūķis” sastāvā, kurā tobrīd darbojas Janis Rozentāls, Vilhelms Purvītis, Teodors Zaļkalns, Johans Valters un citi tā laika grandi, liek Madernieku “mērīt” pēc visaugstākajiem kvalitātes kritērijiem. Tiesa, Jūlijs ir daudzpusīgāks nekā laikabiedri, jo, pateicoties iegūtajai vispusīgajai izglītībai, spēj sevi realizēt teju jebkurā mākslas veidā: lietišķā grafika, grāmatu un burtu dizains, mēbeļu un interjera dizains, paklāji un tekstils. Tas viss precīzi atbilst Madernieka pārstāvētā jūgendstila kredo: mākslai jāaptver viss, kas saistīts ar cilvēka dzīvi, – no arhitektūras līdz vissīkākajai sadzīviskajai lietai.
Atgriežoties pie Madernieka rokraksta – tam ir izteikts ritms, simetrija un harmonija. Šos jēdzienus tikpat labi varam attiecināt uz vēl kādu mākslas nozari – mūziku. Tāpat kā mākslā, arī mūzikas pamats ir kompozīcija, taktsmērs, temps un zināma loģika. Visticamāk, arī šis nav nejauši, jo Madernieka dzīvē pat bijis posms, kurā jāizvēlas – kļūt par mākslinieku vai komponistu. Un kā nu ne, ja tev draugos ir tādi Latvijas mūzikas smagsvari kā Jāzeps Vītols, Emilis Melngailis, Emīls Dārziņš, Arvīds Žilinskis un Alfrēds Kalniņš. Ar pēdējo Madernieks, mācoties Pēterburgā zīmēšanu, kopīgi īrēja nelielu istabiņu. Kalniņš mudinājis apgūt arī mūzikas teoriju, apmeklēt koncertus un pat komponēt. Jūlijs esot spēlējis vijoli, klavieres un ērģeles. Pēc Emiļa Melngaiļa un Arvīda Žilinska atmiņu pierakstiem – pat samērā ciešami. Lai vai kā, jebkura māksla, kas apgūta paralēli pamatprofesijai, spēj ietekmēt rokrakstu – tur mums noteikti piekristu vēl kāds Madernieka laikabiedrs – Jānis Jaunsudrabiņš.
Kad īsu brīdi – pandēmijas pilnbriedā – mācījos Latvijas Mākslas akadēmijas Tekstilmākslas katedrā, biju vienīgais vīrietis kursā un, iespējams, arī visa katedrā. Tikmēr Madernieka vārds tekstilmākslas nozarē ir ierakstīts zelta burtiem. Tā kā tekstilmāksla vairumā gadījumu saistās ar sievišķo, jādomā, ka Madernieka tuvumā apgrozījies liels skaits dāmu. Un tomēr – nekā. Kādā intervijā viņam vaicāts, vai nav grūti dzīvot bez ģimenes. Viņš atbildējis, ka "laulība un māksla – divas augstas un patmīlīgas būtnes, kurām reizē kalpot tā, lai neviena no tām neciestu, spēj tikai nedaudzi mākslinieki". Vai vientulība bija izvēle vai sakritība – lai paliek paša mākslinieka ziņā, bet mākslas pasaule no tā noteikti ir ieguvēja (ja seko Jūlija spriedumam). Tiesa, daļa Madernieka darbu tā arī nav sagaidījuši mūsdienas – karš un ideoloģiju cenzūra atstājuši melnbaltu fotogrāfiju nospiedumus. Valsts kancelejas astoņu telpu griestu un sienu rotājumi, Ata Ķeniņa skolas ērģeļu zāle un daudzas citas dizaina pērles nu skatāmas vien foto uzņēmumos.
Droši vien neviens no mums nespēj līdz galam iedomāties sadzīvi laikā, kad viens pēc otra pasauli pāršalc divi nežēlīgi kari, bet arī tas nosaka personības izaugsmi. Madernieks remdējās darbā, atzīstot to par sava prieka avotu, un to pašu viņš mācījis arī saviem audzēkņiem – Romānam Sutam, Ansim Cīrulim, Ugam Skulmem un daudziem citiem. Un, ja tā padomā, viņš pats ir kā tāds ornaments – rotājums Latvijas mākslas pasaules kolorītajā vēsturē. Parādījis visiem, ka “var arī šādi”, Madernieks ir piemērs talanta, darba spēju, izdomas, prāta asuma un atvērtības sakausējumam. Un tas ir liels retums. Tāpēc – nacionālais dārgums.
Došanos ekspedīcijā un rakstu tapšanu atbalsta Gulbenes novada Kultūras pārvalde
Jānis Holšteins-Upmanis
Redaktors