Nereta, Sēlija
Jānis Jaunsudrabiņš. Saules daļa.

Stāsta, ka cilvēka atmiņa sāk pilnvērtīgi darboties brīdī, kad viņš saprot vārdu, ko tikko pateicis. Mana pirmā bērnības atmiņa ir diezgan skaidra: es ar koka zariņu uzrakstu uz grants ceļa “1987”. Turpat uz mūsu ģimenes lauku mājas piebraucamā ceļa. “Liepiņās”, pāris kilometru no Neretas. Tur es pavadīju turpmākās desmit vasaras un visus šos desmit gadus zināju, ka šī ir tā māja, par kuru kāds vīrs ir sarakstījis “Zaļo grāmatu”. Jānis Jaunsudrabiņš viņu sauca.
Visu bērnību pavadīju ar bērnišķīgu lepnību, ka es “pazīstu Jaunsudrabiņu”, lai nu jau gadus 25 vēlāk saprastu, ka šī pazīšanās patiesībā nāk “caur zemi”. “Liepiņu” pļavām, kuras gan es, gan tas otrs Jānis pazinām kaut vai aizsietām acīm, Bērzkalniņu, pa kura muguru gan es, gan tas otrs Jānis esam metuši kūleņus, un Salātes upīti, kurā mēs abi bridām peldēties. Ar gadsimta starpību, bet – tieši turpat.
Tas cilvēks, kurš manā iztēlē to tik vien darīja kā visu mūžu ganīja lopus, baudīja Sēlijas mežaino dabu, kaut kad vēlāk sarakstīja “Balto grāmatu”, “Zaļo grāmatu” un arī romānu “Aija”, patiesībā uz vietas vien tā nemaz nav sēdējis. Jaunsudrabiņš dzīvojis Lietuvā, Minhenē, Berlīnē, Pļaviņās, Kaukāzā, Parīzē, Luksemburgā, Kapri, dažādās pilsētās Latvijā, līdz beidzot savu dzīves ceļojumu noslēdzis Kērbekā Vācijā. Iecerēto “Raibo grāmatu” tā arī nav sarakstījis. Tā laikam būtu bijusi par viņa raibajiem ceļojumiem un galamērķiem.
Ja mēs uz lineāla sarindotu Jaunsudrabiņa darbus, atklātos stāstu, dzejoļu, romānu, tulkojumu (Hamsuns, Bokačo, Mopasāns u. c.) katalogs, neskaitāmu gleznu un grāmatu ilustrāciju kopums, četras sievas un allaž klātesoša makšķere. Bet ko tas pastāsta par cilvēku? Tikai virspusi, kas nepieciešama literatūras mācību grāmatām. Cilvēka portrets ir tikai uzskicēts. Lai tas iegūtu krāsas, pievienosim vēl dažus faktus: trīs gadu vecumā Jaunsudrabiņa tēvs nomirst, kas nozīmē, ka ģimenei jāspēj pašai sevi apgādāt. Līdz ar to bērnība Jānim paiet ganībās kaimiņu saimniecībās (tostarp – mūsu “Liepiņās”), pelnot iztiku. Pateicoties zinātkārei, jau sešpadsmit gadu vecumā viņš strādā Neretas pamatskolā par palīgskolotāju, muižas pārzini un turpina savu “mūžizglītību” – gan gleznošanu, gan valodas. Par mākslu un literatūru viņš vēlāk teiks: “Abas mīļas.”
Ja dzīvi salīdzinātu ar jūru, tad turpmākie gadi paiet viļņa virsotnē – izstādes, tostarp paša Rīgas dzīvoklī (cik laikmetīgi!), izdoti darbi, tulkojumi, lai pavisam drīz noveltos viļņa apakšā – Pirmā pasaules kara bēgļu gaitas tiek pavadītas Kaukāzā. Pēc tam jau atkal vilnis met uz augšu – uz Parīzi, Luksemburgu, Kapri. Un tā – augšā lejā. Noteikti jāmin laikmeta konteksts – abu Pasaules karu ietekme uz Eiropu, Latviju, politiskajām iekārtām, mētāšanos pa patiesībām ar amerikāņu kalniņiem raksturīgu dinamiku. Es, piemēram, nespēju iedomāties, cik izturīgai personībai jābūt, lai piedzīvotu divus pasaules mēroga karus un pamanītos nodzīvot vēl bišķīti ilgāk. Jā, tiesa, trimdā. Prom no dzimtenes. Ne jau velti mūža nogalē top darbi “Piemini Latviju”, “Bez dzimtenes”, “Mana dzīve” un “Es stāstu savai sievai”.
Mūsdienās, kad liela daļa pasaules pilsoņu dzīvo, kur izvēlas, jo lielākoties valstu robežas ir atvērtas, doma par kādu, kuram dzimtene sapņos rādās, šķiet tāda kā arhaiska mīlestības forma. Un nebūs melots, ja teiksim, ka Jaunsudrabiņa skats uz sadzīvi, līdzcilvēkiem un procesiem patiešām bija arhaisks un seno laiku vērtībās balstīts. Un tomēr – dziļi vērtībās balstīts. “Pēc Dieva, tēva un mātes maize ir ceturtais lielais vārds pasaulē,” Jaunsudrabiņš raksta. Vai ir melots? “Pašu senatni mums nekad neatgriezt, un tas arī nav vajadzīgs, bet labi, ja varam ko ņemt no viņas skaistuma, no tā, kas viņā bijis teicams un slavējams,” viņš turpina.
Tāpat Jānis “arhaiski” apcer darba, cieņas, tikuma, tīrības, spodrības, gara šķīstības un domu skaidrības nozīmi. Apcer arī mākslas nozīmi cilvēka dzīvē: “Labs koncerts, laba grāmata, mākslas muzejs vai laba izstāde mums kļūst par svētkiem. Mēs esam atdevušies kādai augstākai varai, kura ir tā labākā un gaišākā daļa no mūsu “es”, es gribētu sacīt – saules daļa.”
Un ar šādu “arhaisku” skatījumu uz ikdienišķām lietām tu kļūsti salkans, nestilīgs, vecmodīgs, visdrīzāk – īgns uz tikumus nekopjošo jaunatni večuks, kurš klumburē pa pagalmu, dzērves skaitīdams: “Smeldze toreiz, kā tagad! Tikai toreiz es alku svešuma, neredzētā, lielu augstumu, tagad ilgojos ierastā, pazīstamā, māju. Kas vērtīgāks? Kas labāks? Vai to nenoteic cilvēka mūža gadi?” viņš saka apcerējumā “Dzērves”.
Un tad izrādās, ka tava “Baltā grāmata” ir izdota 76 000 eksemplāru, septiņos pārizdevumos. Un izrādās – līdzcilvēkiem ir svarīgi, ka kāds ik pa laikam atgādina par savstarpējo attiecību Satversmi. Ka runā par to vāri nojaušamo savas zemes sentimentu, kas dzīvo katrā no mums, bet vien retais to atļaujas publiski atzīt. Jo es nezinu neviena, kurš, saulrieta laikā jūras krastā stāvēdams, teiktu: “Meh.” Nezinu neviena, kuram būtu vienalga par dārzā uzietu putniņu ar salauztu spārnu. Nezinu neviena, kuram, ejot cauri mežam, negribētos dziļi ievilkt smaržīgo un smagnēji tīro gaisu. Un es nezinu neviena, kurš Līgo naktī pēkšņi sevi nepieķer jau neskaitāmas minūtes blenžam ugunskura liesmās. Un nezinu neviena, kurš tā vietā, lai otram palīdzētu, lepni uzgriež muguru.
Man ļoti gribētos cerēt, ka Jaunsudrabiņa vērtības ir iespiedušās dziļi Neretas zemē un turpina spraukties ārā kopā ar zāli. Un ne tikai Neretā, bet visur, kur viņš pamanījies dzīvot, – gan Latvijā, gan ārvalstīs.
Pirms mani vecāki pārdeva “Liepiņas”, es uzgāju Bērzkalniņā un pavisam nejauši ugunskura pelnos atradu akmentiņu ar putniņa pēdas nospiedumu. Pats līdz šim nesaprotu, kā tas ir iespējams, tikai atceros to šausmīgi smeldzīgo sajūtu – laikam pēdas nospiedums radies, putniņam uzkāpjot akmens gabaliņam, kad tas bijis tik karsts, ka palicis mīksts. Un putniņam, visticamāk, ļoti sāpēja. Bet tikpat ļoti man gribējās to akmentiņu paturēt sev.
Rakstnieks saka: “Nav jau nekas ļauns, ne briesmīgs. Cilvēki vien visi esam, līdz eņģeļiem tālu.” Tālu gan, Jaunsudrabiņ, bet vismaz mēs cenšamies.
Projekts tiek realizēts ar "Zemgales kultūras programma 2022" projektu konkursa atbalstu.

Ekspedīciju piezīmes. Cēsu novads
Cēsis, Vidzeme
Dzird, kam auss
Rīga, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Gulbenes novads
Gulbenes novads , Vidzeme
Veidenbaums. Ceļotājs apziņā, laikā un telpā
Kalāči, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Ilūkstes novads
Subate , Sēlija
Ritums Ivanovs
Cēsis, Vidzeme
Krodera paradoksi
Valmiera , Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes. Savvaļa
Savvaļa , Vidzeme
Raimonds Rudzāts. Sporta Pote
Sigulda, Vidzeme
Emīls Dārziņš. In Limbo.
Jāņaskola, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Olaines novads
Olaine, Vidzeme
Kārlis Skalbe. Dzejnieks un Zetlīziņa.
Jaunpiebalga, Vidzeme
Atvērt muižas durvis
Pope, Kurzeme
Rojālistu kods
Roja, Kurzeme
Ekspedīciju piezīmes. Ventspils novads
Ventspils novads , Kurzeme
Vilhelma Purvīša nozīme Ķemera dzīvē. Epizodes
Vecjauži, Vidzeme
Lūkojumi un pamanījumi
Siguldas novads, Murjāņi , Zemgale
Jānis Jaunsudrabiņš. Saules daļa.
Nereta, Sēlija
Jauno mākslinieku balvas "Pavasaris" izstāde Purvīša muzejā
Vecjauži, Vidzeme
Johans Valters
Vecjauži, Vidzeme
Brā’āļi
Gulbenes novads , Vidzeme
Mūžs Latgales mīlestībai. Antons Slišāns
Upīte, Latgale
Ekspedīcijas piezīmes. Purvīti meklējot. Jaunpiebalga.
Jaunpiebalgas novads, Vidzeme
Anda Svarāne. Jāturpina sava dziesma.
Zasa, Sēlija
Dzīve sāpju un gaismas paralēlēs. Zenta Mauriņa
Grobiņa, Kurzeme
Krišjānis Valdemārs. Barona ļaunākais bieds.
Ēdole , Kurzeme
Krietnais kritiķis Zeiferts
Olaine, Vidzeme
Griba un providence
Pilsrundāle, Zemgale
Ekspedīciju piezīmes. Rundāles novads
Rundāle, Zemgale
Mariona
Vecjauži, Vidzeme
Pastāvēs, kas nemainīsies
Valmieras novads, Vidzeme
Lidija Auza, Talsu deviņi pakalni un Franču Rivjēra
Talsu novads, Talsi, Kurzeme
Rūmī un Imants Ziedonis, ceļš uz grāmatas izdošanu
Rīga, Vidzeme
Piešūts. Vēstule Knutam.
Kurmene, Sēlija
Arhips Kuindži un taureņu spārni (1842–1910)
Vecjauži, Vidzeme
Aglonas Kukažiņa Naaizmērstule (Rozālija Tabine)
Aglona, Latgale
AUSEKLIS (1850-1879) JAUNPIEBALGĀ
Jaunpiebalga, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Siguldas novads
Siguldas novads, Vidzeme
LOKĀLAIS ŠARMS. Saruna ar Valentīnu Lukaševicu
Lielie Garanči, Latgale
Ekspedīciju piezīmes: Valmieras novads
Valmieras novads , Vidzeme
Ko uzglabā iezis?
Siguldas novads, Vidzeme
ANTRA LIEDSKALNIŅA
Gulbenes novads , Vidzeme
Bēru dzimtas mantojums Ventspils novadā
Ventspils novads, Kurzeme
Anna Brigadere. Līgo
Tērvete, Zemgale
Olena Kažoka. Ukrainietes skatiens
Olaines novads, Jāņupe, Zemgale
Pēteris Šmits. Folkloras problēmas.
Rauna , Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Sēlija
Sēlija, Sēlija
Ekspedīcijas piezīmes. Alojas novads
Alojas novads, Vidzeme
Jānis Kuzmins. Mācēt uzvarēt
Olaine, Vidzeme
Purvīšu dzimtas sākums un Vilhelma Kārļa Purvīša vectēvs. JĒKABS PURVĪTIS
Vecjauži, Vidzeme
Krokodila ligzdā
Dundaga, Kurzeme
Lietu Dāsnums
Viesturu pagasts , Zemgale
Ekspedīciju piezīmes: Talsu novads
Talsu novads, Kurzeme
Ekspedīcijas piezīmes. Māsas Piebalgas
Alojas novads, Vidzeme
Pauls Valdens. Fizikāli organiskās ķīmijas pamatlicējs.
Ungurmuiža, Vidzeme
Mistiskā Regīna Ezera
Ķegums, Vidzeme
Kurts Fridrihsons
Vecjauži, Vidzeme
Pirmais Latvijas Valsts prezidents JĀNIS KRISTAPS ČAKSTE (1859-1927)
Viesturi, Zemgale
Intervija ar Stefanu Rāznu. Cilvēki uz goda.
Ilūkste, Sēlija
Siluetu un tēlu pretrunīgā daba
Siguldas novads, Vidzeme
VĪGNERU ERNESTS (1850-1933)
Kuldīgas novads, Kurzeme
Vitauts Paškausks. Es redzu skaistumu
Tērvete, Zemgale
Ekspedīciju piezīmes: Kuldīgas novads
Kuldīgas novads, Kurzeme
Ziedoņa evanģēlists
Jelgavas novads, Kurzeme
Cilvēka selekcija
Dviete, Sēlija
Sloveckis
Vecjauži, Vidzeme
Jūlijs Madernieks. Ornaments.
Gulbene , Vidzeme
Vitauts Ļūdēns. Blakus
Usma, Kurzeme
Lidojošie latvieši. Jānis Rūdolfs Akermanis.
Svitenes pagasts , Zemgale
Nereta, Sēlija
Jānis Jaunsudrabiņš. Saules daļa.

Stāsta, ka cilvēka atmiņa sāk pilnvērtīgi darboties brīdī, kad viņš saprot vārdu, ko tikko pateicis. Mana pirmā bērnības atmiņa ir diezgan skaidra: es ar koka zariņu uzrakstu uz grants ceļa “1987”. Turpat uz mūsu ģimenes lauku mājas piebraucamā ceļa. “Liepiņās”, pāris kilometru no Neretas. Tur es pavadīju turpmākās desmit vasaras un visus šos desmit gadus zināju, ka šī ir tā māja, par kuru kāds vīrs ir sarakstījis “Zaļo grāmatu”. Jānis Jaunsudrabiņš viņu sauca.
Visu bērnību pavadīju ar bērnišķīgu lepnību, ka es “pazīstu Jaunsudrabiņu”, lai nu jau gadus 25 vēlāk saprastu, ka šī pazīšanās patiesībā nāk “caur zemi”. “Liepiņu” pļavām, kuras gan es, gan tas otrs Jānis pazinām kaut vai aizsietām acīm, Bērzkalniņu, pa kura muguru gan es, gan tas otrs Jānis esam metuši kūleņus, un Salātes upīti, kurā mēs abi bridām peldēties. Ar gadsimta starpību, bet – tieši turpat.
Tas cilvēks, kurš manā iztēlē to tik vien darīja kā visu mūžu ganīja lopus, baudīja Sēlijas mežaino dabu, kaut kad vēlāk sarakstīja “Balto grāmatu”, “Zaļo grāmatu” un arī romānu “Aija”, patiesībā uz vietas vien tā nemaz nav sēdējis. Jaunsudrabiņš dzīvojis Lietuvā, Minhenē, Berlīnē, Pļaviņās, Kaukāzā, Parīzē, Luksemburgā, Kapri, dažādās pilsētās Latvijā, līdz beidzot savu dzīves ceļojumu noslēdzis Kērbekā Vācijā. Iecerēto “Raibo grāmatu” tā arī nav sarakstījis. Tā laikam būtu bijusi par viņa raibajiem ceļojumiem un galamērķiem.
Ja mēs uz lineāla sarindotu Jaunsudrabiņa darbus, atklātos stāstu, dzejoļu, romānu, tulkojumu (Hamsuns, Bokačo, Mopasāns u. c.) katalogs, neskaitāmu gleznu un grāmatu ilustrāciju kopums, četras sievas un allaž klātesoša makšķere. Bet ko tas pastāsta par cilvēku? Tikai virspusi, kas nepieciešama literatūras mācību grāmatām. Cilvēka portrets ir tikai uzskicēts. Lai tas iegūtu krāsas, pievienosim vēl dažus faktus: trīs gadu vecumā Jaunsudrabiņa tēvs nomirst, kas nozīmē, ka ģimenei jāspēj pašai sevi apgādāt. Līdz ar to bērnība Jānim paiet ganībās kaimiņu saimniecībās (tostarp – mūsu “Liepiņās”), pelnot iztiku. Pateicoties zinātkārei, jau sešpadsmit gadu vecumā viņš strādā Neretas pamatskolā par palīgskolotāju, muižas pārzini un turpina savu “mūžizglītību” – gan gleznošanu, gan valodas. Par mākslu un literatūru viņš vēlāk teiks: “Abas mīļas.”
Ja dzīvi salīdzinātu ar jūru, tad turpmākie gadi paiet viļņa virsotnē – izstādes, tostarp paša Rīgas dzīvoklī (cik laikmetīgi!), izdoti darbi, tulkojumi, lai pavisam drīz noveltos viļņa apakšā – Pirmā pasaules kara bēgļu gaitas tiek pavadītas Kaukāzā. Pēc tam jau atkal vilnis met uz augšu – uz Parīzi, Luksemburgu, Kapri. Un tā – augšā lejā. Noteikti jāmin laikmeta konteksts – abu Pasaules karu ietekme uz Eiropu, Latviju, politiskajām iekārtām, mētāšanos pa patiesībām ar amerikāņu kalniņiem raksturīgu dinamiku. Es, piemēram, nespēju iedomāties, cik izturīgai personībai jābūt, lai piedzīvotu divus pasaules mēroga karus un pamanītos nodzīvot vēl bišķīti ilgāk. Jā, tiesa, trimdā. Prom no dzimtenes. Ne jau velti mūža nogalē top darbi “Piemini Latviju”, “Bez dzimtenes”, “Mana dzīve” un “Es stāstu savai sievai”.
Mūsdienās, kad liela daļa pasaules pilsoņu dzīvo, kur izvēlas, jo lielākoties valstu robežas ir atvērtas, doma par kādu, kuram dzimtene sapņos rādās, šķiet tāda kā arhaiska mīlestības forma. Un nebūs melots, ja teiksim, ka Jaunsudrabiņa skats uz sadzīvi, līdzcilvēkiem un procesiem patiešām bija arhaisks un seno laiku vērtībās balstīts. Un tomēr – dziļi vērtībās balstīts. “Pēc Dieva, tēva un mātes maize ir ceturtais lielais vārds pasaulē,” Jaunsudrabiņš raksta. Vai ir melots? “Pašu senatni mums nekad neatgriezt, un tas arī nav vajadzīgs, bet labi, ja varam ko ņemt no viņas skaistuma, no tā, kas viņā bijis teicams un slavējams,” viņš turpina.
Tāpat Jānis “arhaiski” apcer darba, cieņas, tikuma, tīrības, spodrības, gara šķīstības un domu skaidrības nozīmi. Apcer arī mākslas nozīmi cilvēka dzīvē: “Labs koncerts, laba grāmata, mākslas muzejs vai laba izstāde mums kļūst par svētkiem. Mēs esam atdevušies kādai augstākai varai, kura ir tā labākā un gaišākā daļa no mūsu “es”, es gribētu sacīt – saules daļa.”
Un ar šādu “arhaisku” skatījumu uz ikdienišķām lietām tu kļūsti salkans, nestilīgs, vecmodīgs, visdrīzāk – īgns uz tikumus nekopjošo jaunatni večuks, kurš klumburē pa pagalmu, dzērves skaitīdams: “Smeldze toreiz, kā tagad! Tikai toreiz es alku svešuma, neredzētā, lielu augstumu, tagad ilgojos ierastā, pazīstamā, māju. Kas vērtīgāks? Kas labāks? Vai to nenoteic cilvēka mūža gadi?” viņš saka apcerējumā “Dzērves”.
Un tad izrādās, ka tava “Baltā grāmata” ir izdota 76 000 eksemplāru, septiņos pārizdevumos. Un izrādās – līdzcilvēkiem ir svarīgi, ka kāds ik pa laikam atgādina par savstarpējo attiecību Satversmi. Ka runā par to vāri nojaušamo savas zemes sentimentu, kas dzīvo katrā no mums, bet vien retais to atļaujas publiski atzīt. Jo es nezinu neviena, kurš, saulrieta laikā jūras krastā stāvēdams, teiktu: “Meh.” Nezinu neviena, kuram būtu vienalga par dārzā uzietu putniņu ar salauztu spārnu. Nezinu neviena, kuram, ejot cauri mežam, negribētos dziļi ievilkt smaržīgo un smagnēji tīro gaisu. Un es nezinu neviena, kurš Līgo naktī pēkšņi sevi nepieķer jau neskaitāmas minūtes blenžam ugunskura liesmās. Un nezinu neviena, kurš tā vietā, lai otram palīdzētu, lepni uzgriež muguru.
Man ļoti gribētos cerēt, ka Jaunsudrabiņa vērtības ir iespiedušās dziļi Neretas zemē un turpina spraukties ārā kopā ar zāli. Un ne tikai Neretā, bet visur, kur viņš pamanījies dzīvot, – gan Latvijā, gan ārvalstīs.
Pirms mani vecāki pārdeva “Liepiņas”, es uzgāju Bērzkalniņā un pavisam nejauši ugunskura pelnos atradu akmentiņu ar putniņa pēdas nospiedumu. Pats līdz šim nesaprotu, kā tas ir iespējams, tikai atceros to šausmīgi smeldzīgo sajūtu – laikam pēdas nospiedums radies, putniņam uzkāpjot akmens gabaliņam, kad tas bijis tik karsts, ka palicis mīksts. Un putniņam, visticamāk, ļoti sāpēja. Bet tikpat ļoti man gribējās to akmentiņu paturēt sev.
Rakstnieks saka: “Nav jau nekas ļauns, ne briesmīgs. Cilvēki vien visi esam, līdz eņģeļiem tālu.” Tālu gan, Jaunsudrabiņ, bet vismaz mēs cenšamies.
Projekts tiek realizēts ar "Zemgales kultūras programma 2022" projektu konkursa atbalstu.

Jānis Holšteins-Upmanis
Redaktors