Lielie Garanči, Latgale
LOKĀLAIS ŠARMS. Saruna ar Valentīnu Lukaševicu
Foto: Elīna Kursīte

Kustība latgaliešu kultūrā un literatūrā nav nekur apstājusies. Par tās eksistenci zina ļoti maz cilvēku, bet tas nav no iemesliem, lai visas plintes mestu krūmos un iekuros nodedzinātu vecmāmiņas dziesmu klades. Kluss, bet rezultatīvi redzams savā radošajā darbībā ir Valentīns Lukaševičs. Ar viņu runājamies šoreiz.
Latgales rakstnieks un literatūrzinātnieks Valentīns Lukaševičs ir piedzimis 1968. gada 27. oktobrī. Tā bijusi svētdiena. Šo faktu pavada māņticība, ka tie cilvēki, kas piedzimuši svētdienā, izaugs par baznīckungiem vai par sliņķiem. Visa bērnība Valentīnam paiet Lielo Garanču ciemā pie Rēzeknes. Šo gadu laikā pilsētas robeža nav pabīdījusies ne par metru un Rēzekne Lielos Garančus nav ieskāvusi savās skavās. Tik vien uz pašas robežlīnijas, laukos, kur kādreiz auga labība, tagad slejas privātmājas.
Tālāk Valentīns izvēlas mācīties Rēzeknes 5. vidusskolā fizikas un matemātikas novirzienā, jo, kā pats saka, “tā [Rēzeknes 5. vidusskola] uz citu skolu fona nezināmu iemeslu dēļ man palikās interesantāka”.
Pēc Rēzeknes tālākais dzīves ceļš uz diviem gadiem Valentīnu aizved uz Sanktpēterburgu, kur studē teorētisko fiziku, tad vienu gadu viņš paspēj pastudēt filozofiju Latvijas Universitātē. Runājot ar saviem draugiem vai paziņām, kas dzīvo lielākās pasaules metropolēs, kā vienu no lielpilsētas mīnusiem Valentīns min sabiedrisko transportu. Protams, labi, ka viņš ir, bet pavadīt katru dienu 3–4 stundas ceļā no vai uz darbu – tas ir pārāk daudz prasīts no Valentīna pacietības un brīvā laika. Tomēr sabiedrisko transportu viņš izmanto, ceļojot un braucot bez mērķa. Jautāts, kāpēc tā, atbilde ir vienkārša – tad vislabāk domājas. Tieši tāpēc Daugavpils ir jaukāka vieta studēšanai, strādāšanai un dzīvošanai nekā lielpilsēta. Tā Daugavpili par savām mājām viņš sauc joprojām.
Literatūrā Valentīns Lukaševičs ienāk 20. gadsimta 90. gados, kopā ar Oskaru Seikstu sarakstot dzejas krājumu “Seppuku iz saulis vādara” (1995) un gadu vēlāk publicējot pirmo latgaliešu postmodernisma romānu “Valerjana dzeive i redzīņi” (1996). Populāras ir arī viņa tā saucamās boltuos gruomotys, kas sastāv no dzejoļu grāmatu tetraloģijas “Ceļš” (“Kuozynda”, 2005; “Vot taidi i batviņi”, 2006; “Bolti burti”, 2011; “Pādi navā svāti”, 2020). Par dzejoļu krājumu “Bolti burti” saņēmis Latvijas Literatūras gada balvas speciālo balvu.
Valentīns atzīst, ka jaunībā vairāk bijis abstrakciju mīļotājs, bet tad nonācis pie tā, ka nav nekā labāka par praktiskām lietām. Pie tādas atziņas arī palicis joprojām, jo esot cēlies no zemnieku kultūras. Šeit kā piemēru viņš min savu vectēvu, kam nekad nav patikuši suvenīri, jo, vectēva uzskatā, tās ir bezjēdzīgas mantas. Nemaz nerunājot par lieki iztērētiem resursiem un laiku, tās saražojot. Lai cik suvenīri ir skaisti, tie nekam nav vajadzīgi. Vectēvam esot bijusi dizaina domāšana – jebkurai mantai jābūt funkcionālai, parocīgai un smukai.
Tāpat šo visu materiālo pasauli var pārnest un nemateriālo. Cik pasaulē daudz ir rakstu, tekstu, informācijas, mākslas darbu! Un principā tie ir aizgājuši divās galējībās – pārgudrībā un prastumā. Cilvēks jau nevar taisni nobraukt pa ceļa vidu, vienmēr iebrauks kādā grāvī. Kāds apstāsies pie katra akmentiņa un teiks, ka tas ir unikāls un citur tāda nav. Otrs teiks, kas viss labākais ir citur, ne pie mums.
Ieminoties par latgaliešu kultūru, abi paliekam pie tā, ka tā ir mutvārdu folklora ar tik vien kā 200 cilvēku auditoriju, jo mēs dzīvojam tādā folkloristiskā laikmetā, kur lasīšana un rakstīšana kļūst aizvien grūtāka. Valentīna novērojumi liecina, ka cilvēki slikti prot rakstīt, un tas ir tāpēc, ka maz lasa. Tās ir savstarpēji saistītas lietas. Rakstītā kultūras sadaļa, kas ir literatūra, piedzīvo diezgan grūtus laikus, jo apkārt dominē vizuālā un audio kultūra. Grāmatu laikmetu nomaina displeju laikmets, un displejos ir viss – no enciklopēdijām līdz videopamācībām, kā automašīnai nomainīt spuldzīti. Esam nonākuši pie galējībām, ka skolu var nemaz neapmeklēt.
Kartīte no pastkaršu komplekta Raibīs “Obrozi”, 2021.
Sanāk tā, ka rakstniekam, kas strādā ar drukāto vārdu, kļūst aizvien mazāka auditorija, bet tā auditorija paliek feināka. Notiek dabiskā atlase. Tāpat kā krodziņā, ja tu pārdod lētu alu un belašus, skaidrs, ka tev būs peļņa, bet tu saproti arī, kāda publika pie tevis nāks. Latgaliešu literatūrai vienkārši nepaveicās, bilst Valentīns, – tad, kad literatūra varētu atdzimt, ienāca displeju kultūra. Pat latgaliešu inteliģences pārstāvji privātās sarunās ir izteikušies par savu nesagatavotību atbalstīt latgaliešu literatūru. Kāds tam visam būtu risinājums? Valentīns kļūst domīgs. Varbūt tiešām kā ēģiptiešiem popularizēt savas piramīdas, no defekta uztaisot efektu?! Bet latgaliešiem nav, par ko sūdzēties, jo ir uz pasaules tautas (gan Latvijā, gan citur), kam klājas vēl sliktāk. Un noteikti nevajag sevi likt nabadziņu lomā vai gaidīt aizjūras dāvanas vai brīnumus.
Nākotnes radošie plāni Valentīnam Lukaševičam saistās ar tradicionālajām valodām, kas tiek vai tika izmantotas Latgales teritorijā: latviešu, latgaliešu, krievu, poļu, baltkrievu un jidišs. Jo mācīties visiem zināmo angļu vai vācu valodu neesot lielas intereses, tamdēļ viņš pievēršas lokālajam šarmam.
2021. gada oktobris
Pirmais Latvijas Valsts prezidents JĀNIS KRISTAPS ČAKSTE (1859-1927)
Viesturi, Zemgale
Johans Valters
Vecjauži, Vidzeme
Vilhelma Purvīša nozīme Ķemera dzīvē. Epizodes
Vecjauži, Vidzeme
Mariona
Vecjauži, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes. Cēsu novads
Cēsis, Vidzeme
Lietu Dāsnums
Viesturu pagasts , Zemgale
Veidenbaums. Ceļotājs apziņā, laikā un telpā
Kalāči, Vidzeme
Pauls Valdens. Fizikāli organiskās ķīmijas pamatlicējs.
Ungurmuiža, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Ilūkstes novads
Subate , Sēlija
Raimonds Rudzāts. Sporta Pote
Sigulda, Vidzeme
Ekspedīcijas piezīmes. Māsas Piebalgas
Alojas novads, Vidzeme
Ekspedīcijas piezīmes. Alojas novads
Alojas novads, Vidzeme
Vitauts Ļūdēns. Blakus
Usma, Kurzeme
Ekspedīciju piezīmes: Kuldīgas novads
Kuldīgas novads, Kurzeme
Lidija Auza, Talsu deviņi pakalni un Franču Rivjēra
Talsu novads, Talsi, Kurzeme
Ekspedīciju piezīmes: Gulbenes novads
Gulbenes novads , Vidzeme
Rojālistu kods
Roja, Kurzeme
Ritums Ivanovs
Cēsis, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Sēlija
Sēlija, Sēlija
Olena Kažoka. Ukrainietes skatiens
Olaines novads, Jāņupe, Zemgale
Krišjānis Valdemārs. Barona ļaunākais bieds.
Ēdole , Kurzeme
Jauno mākslinieku balvas "Pavasaris" izstāde Purvīša muzejā
Vecjauži, Vidzeme
Jānis Kuzmins. Mācēt uzvarēt
Olaine, Vidzeme
Purvīšu dzimtas sākums un Vilhelma Kārļa Purvīša vectēvs. JĒKABS PURVĪTIS
Vecjauži, Vidzeme
Griba un providence
Pilsrundāle, Zemgale
Ziedoņa evanģēlists
Jelgavas novads, Kurzeme
Siluetu un tēlu pretrunīgā daba
Siguldas novads, Vidzeme
Emīls Dārziņš. In Limbo.
Jāņaskola, Vidzeme
Ekspedīcijas piezīmes. Purvīti meklējot. Jaunpiebalga.
Jaunpiebalgas novads, Vidzeme
Rūmī un Imants Ziedonis, ceļš uz grāmatas izdošanu
Rīga, Vidzeme
Vitauts Paškausks. Es redzu skaistumu
Tērvete, Zemgale
Anna Brigadere. Līgo
Tērvete, Zemgale
Aglonas Kukažiņa Naaizmērstule (Rozālija Tabine)
Aglona, Latgale
Lidojošie latvieši. Jānis Rūdolfs Akermanis.
Svitenes pagasts , Zemgale
Piešūts. Vēstule Knutam.
Kurmene, Sēlija
Mūžs Latgales mīlestībai. Antons Slišāns
Upīte, Latgale
LOKĀLAIS ŠARMS. Saruna ar Valentīnu Lukaševicu
Lielie Garanči, Latgale
Sloveckis
Vecjauži, Vidzeme
Dzird, kam auss
Rīga, Vidzeme
Krokodila ligzdā
Dundaga, Kurzeme
VĪGNERU ERNESTS (1850-1933)
Kuldīgas novads, Kurzeme
Dzīve sāpju un gaismas paralēlēs. Zenta Mauriņa
Grobiņa, Kurzeme
Pēteris Šmits. Folkloras problēmas.
Rauna , Vidzeme
Arhips Kuindži un taureņu spārni (1842–1910)
Vecjauži, Vidzeme
Jānis Jaunsudrabiņš. Saules daļa.
Nereta, Sēlija
Ko uzglabā iezis?
Siguldas novads, Vidzeme
Jūlijs Madernieks. Ornaments.
Gulbene , Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Olaines novads
Olaine, Vidzeme
Anda Svarāne. Jāturpina sava dziesma.
Zasa, Sēlija
Pastāvēs, kas nemainīsies
Valmieras novads, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes. Savvaļa
Savvaļa , Vidzeme
Krodera paradoksi
Valmiera , Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Siguldas novads
Siguldas novads, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes. Rundāles novads
Rundāle, Zemgale
Mistiskā Regīna Ezera
Ķegums, Vidzeme
ANTRA LIEDSKALNIŅA
Gulbenes novads , Vidzeme
AUSEKLIS (1850-1879) JAUNPIEBALGĀ
Jaunpiebalga, Vidzeme
Brā’āļi
Gulbenes novads , Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Valmieras novads
Valmieras novads , Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Talsu novads
Talsu novads, Kurzeme
Bēru dzimtas mantojums Ventspils novadā
Ventspils novads, Kurzeme
Cilvēka selekcija
Dviete, Sēlija
Ekspedīciju piezīmes. Ventspils novads
Ventspils novads , Kurzeme
Lūkojumi un pamanījumi
Siguldas novads, Murjāņi , Zemgale
Krietnais kritiķis Zeiferts
Olaine, Vidzeme
Intervija ar Stefanu Rāznu. Cilvēki uz goda.
Ilūkste, Sēlija
Atvērt muižas durvis
Pope, Kurzeme
Kārlis Skalbe. Dzejnieks un Zetlīziņa.
Jaunpiebalga, Vidzeme
Kurts Fridrihsons
Vecjauži, Vidzeme
Lielie Garanči, Latgale
LOKĀLAIS ŠARMS. Saruna ar Valentīnu Lukaševicu
Foto: Elīna Kursīte

Kustība latgaliešu kultūrā un literatūrā nav nekur apstājusies. Par tās eksistenci zina ļoti maz cilvēku, bet tas nav no iemesliem, lai visas plintes mestu krūmos un iekuros nodedzinātu vecmāmiņas dziesmu klades. Kluss, bet rezultatīvi redzams savā radošajā darbībā ir Valentīns Lukaševičs. Ar viņu runājamies šoreiz.
Latgales rakstnieks un literatūrzinātnieks Valentīns Lukaševičs ir piedzimis 1968. gada 27. oktobrī. Tā bijusi svētdiena. Šo faktu pavada māņticība, ka tie cilvēki, kas piedzimuši svētdienā, izaugs par baznīckungiem vai par sliņķiem. Visa bērnība Valentīnam paiet Lielo Garanču ciemā pie Rēzeknes. Šo gadu laikā pilsētas robeža nav pabīdījusies ne par metru un Rēzekne Lielos Garančus nav ieskāvusi savās skavās. Tik vien uz pašas robežlīnijas, laukos, kur kādreiz auga labība, tagad slejas privātmājas.
Tālāk Valentīns izvēlas mācīties Rēzeknes 5. vidusskolā fizikas un matemātikas novirzienā, jo, kā pats saka, “tā [Rēzeknes 5. vidusskola] uz citu skolu fona nezināmu iemeslu dēļ man palikās interesantāka”.
Pēc Rēzeknes tālākais dzīves ceļš uz diviem gadiem Valentīnu aizved uz Sanktpēterburgu, kur studē teorētisko fiziku, tad vienu gadu viņš paspēj pastudēt filozofiju Latvijas Universitātē. Runājot ar saviem draugiem vai paziņām, kas dzīvo lielākās pasaules metropolēs, kā vienu no lielpilsētas mīnusiem Valentīns min sabiedrisko transportu. Protams, labi, ka viņš ir, bet pavadīt katru dienu 3–4 stundas ceļā no vai uz darbu – tas ir pārāk daudz prasīts no Valentīna pacietības un brīvā laika. Tomēr sabiedrisko transportu viņš izmanto, ceļojot un braucot bez mērķa. Jautāts, kāpēc tā, atbilde ir vienkārša – tad vislabāk domājas. Tieši tāpēc Daugavpils ir jaukāka vieta studēšanai, strādāšanai un dzīvošanai nekā lielpilsēta. Tā Daugavpili par savām mājām viņš sauc joprojām.
Literatūrā Valentīns Lukaševičs ienāk 20. gadsimta 90. gados, kopā ar Oskaru Seikstu sarakstot dzejas krājumu “Seppuku iz saulis vādara” (1995) un gadu vēlāk publicējot pirmo latgaliešu postmodernisma romānu “Valerjana dzeive i redzīņi” (1996). Populāras ir arī viņa tā saucamās boltuos gruomotys, kas sastāv no dzejoļu grāmatu tetraloģijas “Ceļš” (“Kuozynda”, 2005; “Vot taidi i batviņi”, 2006; “Bolti burti”, 2011; “Pādi navā svāti”, 2020). Par dzejoļu krājumu “Bolti burti” saņēmis Latvijas Literatūras gada balvas speciālo balvu.
Valentīns atzīst, ka jaunībā vairāk bijis abstrakciju mīļotājs, bet tad nonācis pie tā, ka nav nekā labāka par praktiskām lietām. Pie tādas atziņas arī palicis joprojām, jo esot cēlies no zemnieku kultūras. Šeit kā piemēru viņš min savu vectēvu, kam nekad nav patikuši suvenīri, jo, vectēva uzskatā, tās ir bezjēdzīgas mantas. Nemaz nerunājot par lieki iztērētiem resursiem un laiku, tās saražojot. Lai cik suvenīri ir skaisti, tie nekam nav vajadzīgi. Vectēvam esot bijusi dizaina domāšana – jebkurai mantai jābūt funkcionālai, parocīgai un smukai.
Tāpat šo visu materiālo pasauli var pārnest un nemateriālo. Cik pasaulē daudz ir rakstu, tekstu, informācijas, mākslas darbu! Un principā tie ir aizgājuši divās galējībās – pārgudrībā un prastumā. Cilvēks jau nevar taisni nobraukt pa ceļa vidu, vienmēr iebrauks kādā grāvī. Kāds apstāsies pie katra akmentiņa un teiks, ka tas ir unikāls un citur tāda nav. Otrs teiks, kas viss labākais ir citur, ne pie mums.
Ieminoties par latgaliešu kultūru, abi paliekam pie tā, ka tā ir mutvārdu folklora ar tik vien kā 200 cilvēku auditoriju, jo mēs dzīvojam tādā folkloristiskā laikmetā, kur lasīšana un rakstīšana kļūst aizvien grūtāka. Valentīna novērojumi liecina, ka cilvēki slikti prot rakstīt, un tas ir tāpēc, ka maz lasa. Tās ir savstarpēji saistītas lietas. Rakstītā kultūras sadaļa, kas ir literatūra, piedzīvo diezgan grūtus laikus, jo apkārt dominē vizuālā un audio kultūra. Grāmatu laikmetu nomaina displeju laikmets, un displejos ir viss – no enciklopēdijām līdz videopamācībām, kā automašīnai nomainīt spuldzīti. Esam nonākuši pie galējībām, ka skolu var nemaz neapmeklēt.
Kartīte no pastkaršu komplekta Raibīs “Obrozi”, 2021.
Sanāk tā, ka rakstniekam, kas strādā ar drukāto vārdu, kļūst aizvien mazāka auditorija, bet tā auditorija paliek feināka. Notiek dabiskā atlase. Tāpat kā krodziņā, ja tu pārdod lētu alu un belašus, skaidrs, ka tev būs peļņa, bet tu saproti arī, kāda publika pie tevis nāks. Latgaliešu literatūrai vienkārši nepaveicās, bilst Valentīns, – tad, kad literatūra varētu atdzimt, ienāca displeju kultūra. Pat latgaliešu inteliģences pārstāvji privātās sarunās ir izteikušies par savu nesagatavotību atbalstīt latgaliešu literatūru. Kāds tam visam būtu risinājums? Valentīns kļūst domīgs. Varbūt tiešām kā ēģiptiešiem popularizēt savas piramīdas, no defekta uztaisot efektu?! Bet latgaliešiem nav, par ko sūdzēties, jo ir uz pasaules tautas (gan Latvijā, gan citur), kam klājas vēl sliktāk. Un noteikti nevajag sevi likt nabadziņu lomā vai gaidīt aizjūras dāvanas vai brīnumus.
Nākotnes radošie plāni Valentīnam Lukaševičam saistās ar tradicionālajām valodām, kas tiek vai tika izmantotas Latgales teritorijā: latviešu, latgaliešu, krievu, poļu, baltkrievu un jidišs. Jo mācīties visiem zināmo angļu vai vācu valodu neesot lielas intereses, tamdēļ viņš pievēršas lokālajam šarmam.
2021. gada oktobris
Jānis Holšteins-Upmanis
Redaktors