Upīte, Latgale
Mūžs Latgales mīlestībai. Antons Slišāns
Ilustrācijas: Evelīna Ozola

Nav vārdos izstāstāms un aprakstāms, kāds ir Ontona Slišāna (Antona Slišāna) personīgais devums latgaliešu valodas, vēstures un kultūras saglabāšanā. Kas to būtu domājis un paredzējis, ka tālajā 1948. gada 28. decembrī Balvu rajona Šķilbēnu pagasta Stabļovas ciemā Domenika un Annas Slišānu ģimenē piedzimušais puika Ontons kļūs par ievērojamu cilvēku, pateicoties savai mīlestībai pret latgalisko, – ar vērtību izpēti, saglabāšanu, uzturēšanu un pārmantošanu.
Ontons Slišāns dzīvoja vienkāršu dzīvi, tāpat kā daudzi cilvēki, gāja skolā, strādāja kolhozā – sākumā par ražošanas iecirkņa vadītāju, tad galveno agronomu un bijis pat kolhoza priekšsēdētājs. Apprecējās ar kaimiņu ciema meiteni Irēnu un kopā audzināja četrus bērnus, uzturēja arī savu saimniecību, bija kupls vušku (aitu) ganāmpulks. Viss kā parasti – darbs, mājas, sieva, bērni.
Taču viss kļuva neparasts, jo arī Irēnai tuva bija folklora un visu mūžu viņa bērniem mācīja latgaliešu dziesmas, dančus, tradīcijas un rokdarbus. Līdztekus citu bērnu mācīšanai, arī savi bērni jau no bērnības dzīvoja latgaliešu tradīciju ieskauti. Varu vien brīnīties, kā, dzīvojot parasto padomju cilvēka dzīvi, Ontons atrada laiku vēl visiem saviem – kā mūsdienās dēvētu – hobijiem: vākt un pierakstīt mutvārdu un muzikālo folkloru Baltinavas un Šķilbēnu pagastā, apkopot informāciju par novadniekiem, pētīt apkaimes vēsturi. Daudzas dziesmas Ontons ir pierakstījis no savas mammas Annas dziesmu pūra. Tās turpina dzīvot Upītes etnogrāfiskā ansambļa un Upītes jauniešu folkloras kopas repertuārā. Neticami, ka 20. gs. 70. gados Ontons domāja par dziesmu pūra digitalizāciju. Toreiz viedtālruņa, kurā var filmēt, fotografēt un ierakstīt gandrīz ikviens, nebija, un Ontons kopā ar priesteri Miķeli Jermacānu magnetafona lentēs ierakstījis Šķilbēnu pusē dziedātos psalmus par mirušajiem, garīgās dziesmas un tautasdziesmu dziedāšanu laukā.
Ontons Slišāns nodibināja Rekavas un Upītes etnogrāfiskos ansambļus, no 1980. līdz 2010. gadam bija Upītes etnogrāfiskā ansambļa vadītājs. „Es visu savu radošo mūžu esmu centies pieaudzēt apcirstās saknes savai latgaliešu valodai, savai tautai, savas tautas kultūrai, savas zemes vēsturei… Es daudziem biju pazīstams kā baltais zvirbulis, kā latgaliskais ultrapatriots, kā „terra incognita”, kurš nemīlēja plātīties ar savu darbošanos, bet klusi strādāja, cik spēja, un iesaistīja latgaliskajā kultūrdarbā daudzus līdzbiedrus vai bija līdzbiedrs citiem latgaliskā kultūrdarba veicējiem,” rakstīja Ontons Slišāns.
Tikai no 1995. gada Ontona sirdsdarbs kļuva arī par pamatdarbu, jo viņš sāka strādāt par Upītes bibliotēkas vadītāju, kā arī izveidoja Upītes kultūrvēstures muzeju. Ontons Slišāns nebija ērtais darbinieks vadītājiem, jo teica, ko domā, vai uzdeva vadībai neērtos jautājumus un aicināja padomāt par to, kas ir pamatvērtības. Uzrakstījis un izdevis (ar savas z/s „Jākupāni” un fondu atbalstu) 29 grāmatas latgaliešu un latviešu literārajā valodā – dzeju un prozu bērniem un pieaugušajiem. „Volūda navar byut dorba objekts, kuram ir juogatavej struodnīki, volūda ir dabys i culvāka viesturiskuos kūpatteisteibys auglis, kū kai vislyluokū boguoteibu, juosorgoj i kai īdzimtteibys genu nesieju juonūdūd nu paaudzis iz paaudzi,” dedzīgi teicis Ontons Slišāns. Literārajā darbā „Čipierkstneits jeb apcirsto sakņu pieaudzēšana” Ontons apkopojis savas domas un informāciju par daudziem ievērojamiem latgaliešiem, līdzcilvēkiem. Unikāla ir viņa bērnu 2018. gadā izdotā grāmata „Vuss apleik maņ munā volūdā skaņ”, kurā apkopoti visi O. Slišāna latviešu un latgaliešu valodā rakstītie dzejoļi bērniem.
Ontons aizgāja mūžībā 2010. gada 15. decembrī, tikai 2 nedēļas pirms savas 62. dzimšanas dienas. Bet varbūt tā bija providences apredzība, lai bērni – Lienīte, Annele, Andris un Mārīte – nepaļautos tikai uz tēva stipro balstu un domu, ka tēvs jau visu izdarīs, bet paši sāktu latgaliešu kultūras jomā darboties simtprocentīgi.
Apbrīnoju darbīgo Slišānu dzimtu: pacietīgo Lienīti, māksliniecisko Anneli, izcilo gardumu cepēju, stāstnieci un dzejnieci Mārīti un uzņēmīgo Andri, kurš kultūras pasākumus Upītē ir izveidojis kā vietu, uz kurieni vēlas atbraukt ne tikai latgalieši. Ģimeniskā sajūta un latgaliešu viesmīlība ir jūtama ikvienā pasākumā un arī piektajā Ontona Slišāna „bērnā” – lolojumā meilys aiļu i dzīsmu festivālā „Upītes Uobeļduorzs”. Tā ideja realizēta 2002. gadā, kad nolēma, ka dzejas dienas taču varētu kļūt kuplākas un kāpēc lai tajās arī nemuzicētu? Vecākais latgaliešu festivāls „Upītes Uobeļduorzs” šogad svinēja 20 gadu jubileju. Es ticu, ka Ontons ir lepns par latgaliskās dzīvesziņas turpinājumu savos bērnos un mazbērnos – stiprajā Slišānu dzimtā.
Aicinu ikvienu interesentu apmeklēt kādu kultūras pasākumu Upītē, piedalīties kādā Ontona Slišāna dzimšanas dienas piemiņas pasākumā vai vārdadienas ekspedīcijas pārgājienā, ko rīko bērni, – lai paši piedzīvotu un savā sirdī ierakstītu Ontona mīlestību pret latgalisko. Un sekot Ontona Slišāna padomam: „Atlīk viņ vīns dorbs – atklout vieļ naatkluotū, izpieteit vieļ naizpieteitū, paruodeit sev i pasauļam vieļ naparuodeitū.”[1]
[1] Ontons Slišāns "Čipierkstneits jeb apcirsto sakņu pieaudzēšana", 2010., 68. lpp.

Ekspedīciju piezīmes: Valmieras novads
Valmieras novads , Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes. Savvaļa
Savvaļa , Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Gulbenes novads
Gulbenes novads , Vidzeme
Krišjānis Valdemārs. Barona ļaunākais bieds.
Ēdole , Kurzeme
Lidija Auza, Talsu deviņi pakalni un Franču Rivjēra
Talsu novads, Talsi, Kurzeme
Emīls Dārziņš. In Limbo.
Jāņaskola, Vidzeme
Veidenbaums. Ceļotājs apziņā, laikā un telpā
Kalāči, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Talsu novads
Talsu novads, Kurzeme
Ekspedīciju piezīmes: Olaines novads
Olaine, Vidzeme
Dzīve sāpju un gaismas paralēlēs. Zenta Mauriņa
Grobiņa, Kurzeme
Intervija ar Stefanu Rāznu. Cilvēki uz goda.
Ilūkste, Sēlija
Piešūts. Vēstule Knutam.
Kurmene, Sēlija
Raimonds Rudzāts. Sporta Pote
Sigulda, Vidzeme
Brā’āļi
Gulbenes novads , Vidzeme
Anna Brigadere. Līgo
Tērvete, Zemgale
Ekspedīciju piezīmes: Sēlija
Sēlija, Sēlija
Vitauts Paškausks. Es redzu skaistumu
Tērvete, Zemgale
Jauno mākslinieku balvas "Pavasaris" izstāde Purvīša muzejā
Vecjauži, Vidzeme
Aglonas Kukažiņa Naaizmērstule (Rozālija Tabine)
Aglona, Latgale
Anda Svarāne. Jāturpina sava dziesma.
Zasa, Sēlija
Vitauts Ļūdēns. Blakus
Usma, Kurzeme
Johans Valters
Vecjauži, Vidzeme
Purvīšu dzimtas sākums un Vilhelma Kārļa Purvīša vectēvs. JĒKABS PURVĪTIS
Vecjauži, Vidzeme
ANTRA LIEDSKALNIŅA
Gulbenes novads , Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Siguldas novads
Siguldas novads, Vidzeme
Krodera paradoksi
Valmiera , Vidzeme
Ekspedīcijas piezīmes. Alojas novads
Alojas novads, Vidzeme
VĪGNERU ERNESTS (1850-1933)
Kuldīgas novads, Kurzeme
Bēru dzimtas mantojums Ventspils novadā
Ventspils novads, Kurzeme
Pēteris Šmits. Folkloras problēmas.
Rauna , Vidzeme
Kārlis Skalbe. Dzejnieks un Zetlīziņa.
Jaunpiebalga, Vidzeme
Ritums Ivanovs
Cēsis, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Kuldīgas novads
Kuldīgas novads, Kurzeme
Ziedoņa evanģēlists
Jelgavas novads, Kurzeme
Rojālistu kods
Roja, Kurzeme
Jānis Jaunsudrabiņš. Saules daļa.
Nereta, Sēlija
Ekspedīcijas piezīmes. Māsas Piebalgas
Alojas novads, Vidzeme
Arhips Kuindži un taureņu spārni (1842–1910)
Vecjauži, Vidzeme
AUSEKLIS (1850-1879) JAUNPIEBALGĀ
Jaunpiebalga, Vidzeme
Pauls Valdens. Fizikāli organiskās ķīmijas pamatlicējs.
Ungurmuiža, Vidzeme
Jānis Kuzmins. Mācēt uzvarēt
Olaine, Vidzeme
Krietnais kritiķis Zeiferts
Olaine, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes. Rundāles novads
Rundāle, Zemgale
Olena Kažoka. Ukrainietes skatiens
Olaines novads, Jāņupe, Zemgale
Atvērt muižas durvis
Pope, Kurzeme
Rūmī un Imants Ziedonis, ceļš uz grāmatas izdošanu
Rīga, Vidzeme
Pirmais Latvijas Valsts prezidents JĀNIS KRISTAPS ČAKSTE (1859-1927)
Viesturi, Zemgale
Mistiskā Regīna Ezera
Ķegums, Vidzeme
Siluetu un tēlu pretrunīgā daba
Siguldas novads, Vidzeme
Griba un providence
Pilsrundāle, Zemgale
Jūlijs Madernieks. Ornaments.
Gulbene , Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Ilūkstes novads
Subate , Sēlija
Ekspedīcijas piezīmes. Purvīti meklējot. Jaunpiebalga.
Jaunpiebalgas novads, Vidzeme
Mariona
Vecjauži, Vidzeme
Sloveckis
Vecjauži, Vidzeme
Kurts Fridrihsons
Vecjauži, Vidzeme
Vilhelma Purvīša nozīme Ķemera dzīvē. Epizodes
Vecjauži, Vidzeme
Pastāvēs, kas nemainīsies
Valmieras novads, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes. Cēsu novads
Cēsis, Vidzeme
Lietu Dāsnums
Viesturu pagasts , Zemgale
Cilvēka selekcija
Dviete, Sēlija
LOKĀLAIS ŠARMS. Saruna ar Valentīnu Lukaševicu
Lielie Garanči, Latgale
Dzird, kam auss
Rīga, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes. Ventspils novads
Ventspils novads , Kurzeme
Krokodila ligzdā
Dundaga, Kurzeme
Lūkojumi un pamanījumi
Siguldas novads, Murjāņi , Zemgale
Ko uzglabā iezis?
Siguldas novads, Vidzeme
Mūžs Latgales mīlestībai. Antons Slišāns
Upīte, Latgale
Lidojošie latvieši. Jānis Rūdolfs Akermanis.
Svitenes pagasts , Zemgale
Upīte, Latgale
Mūžs Latgales mīlestībai. Antons Slišāns
Ilustrācijas: Evelīna Ozola

Nav vārdos izstāstāms un aprakstāms, kāds ir Ontona Slišāna (Antona Slišāna) personīgais devums latgaliešu valodas, vēstures un kultūras saglabāšanā. Kas to būtu domājis un paredzējis, ka tālajā 1948. gada 28. decembrī Balvu rajona Šķilbēnu pagasta Stabļovas ciemā Domenika un Annas Slišānu ģimenē piedzimušais puika Ontons kļūs par ievērojamu cilvēku, pateicoties savai mīlestībai pret latgalisko, – ar vērtību izpēti, saglabāšanu, uzturēšanu un pārmantošanu.
Ontons Slišāns dzīvoja vienkāršu dzīvi, tāpat kā daudzi cilvēki, gāja skolā, strādāja kolhozā – sākumā par ražošanas iecirkņa vadītāju, tad galveno agronomu un bijis pat kolhoza priekšsēdētājs. Apprecējās ar kaimiņu ciema meiteni Irēnu un kopā audzināja četrus bērnus, uzturēja arī savu saimniecību, bija kupls vušku (aitu) ganāmpulks. Viss kā parasti – darbs, mājas, sieva, bērni.
Taču viss kļuva neparasts, jo arī Irēnai tuva bija folklora un visu mūžu viņa bērniem mācīja latgaliešu dziesmas, dančus, tradīcijas un rokdarbus. Līdztekus citu bērnu mācīšanai, arī savi bērni jau no bērnības dzīvoja latgaliešu tradīciju ieskauti. Varu vien brīnīties, kā, dzīvojot parasto padomju cilvēka dzīvi, Ontons atrada laiku vēl visiem saviem – kā mūsdienās dēvētu – hobijiem: vākt un pierakstīt mutvārdu un muzikālo folkloru Baltinavas un Šķilbēnu pagastā, apkopot informāciju par novadniekiem, pētīt apkaimes vēsturi. Daudzas dziesmas Ontons ir pierakstījis no savas mammas Annas dziesmu pūra. Tās turpina dzīvot Upītes etnogrāfiskā ansambļa un Upītes jauniešu folkloras kopas repertuārā. Neticami, ka 20. gs. 70. gados Ontons domāja par dziesmu pūra digitalizāciju. Toreiz viedtālruņa, kurā var filmēt, fotografēt un ierakstīt gandrīz ikviens, nebija, un Ontons kopā ar priesteri Miķeli Jermacānu magnetafona lentēs ierakstījis Šķilbēnu pusē dziedātos psalmus par mirušajiem, garīgās dziesmas un tautasdziesmu dziedāšanu laukā.
Ontons Slišāns nodibināja Rekavas un Upītes etnogrāfiskos ansambļus, no 1980. līdz 2010. gadam bija Upītes etnogrāfiskā ansambļa vadītājs. „Es visu savu radošo mūžu esmu centies pieaudzēt apcirstās saknes savai latgaliešu valodai, savai tautai, savas tautas kultūrai, savas zemes vēsturei… Es daudziem biju pazīstams kā baltais zvirbulis, kā latgaliskais ultrapatriots, kā „terra incognita”, kurš nemīlēja plātīties ar savu darbošanos, bet klusi strādāja, cik spēja, un iesaistīja latgaliskajā kultūrdarbā daudzus līdzbiedrus vai bija līdzbiedrs citiem latgaliskā kultūrdarba veicējiem,” rakstīja Ontons Slišāns.
Tikai no 1995. gada Ontona sirdsdarbs kļuva arī par pamatdarbu, jo viņš sāka strādāt par Upītes bibliotēkas vadītāju, kā arī izveidoja Upītes kultūrvēstures muzeju. Ontons Slišāns nebija ērtais darbinieks vadītājiem, jo teica, ko domā, vai uzdeva vadībai neērtos jautājumus un aicināja padomāt par to, kas ir pamatvērtības. Uzrakstījis un izdevis (ar savas z/s „Jākupāni” un fondu atbalstu) 29 grāmatas latgaliešu un latviešu literārajā valodā – dzeju un prozu bērniem un pieaugušajiem. „Volūda navar byut dorba objekts, kuram ir juogatavej struodnīki, volūda ir dabys i culvāka viesturiskuos kūpatteisteibys auglis, kū kai vislyluokū boguoteibu, juosorgoj i kai īdzimtteibys genu nesieju juonūdūd nu paaudzis iz paaudzi,” dedzīgi teicis Ontons Slišāns. Literārajā darbā „Čipierkstneits jeb apcirsto sakņu pieaudzēšana” Ontons apkopojis savas domas un informāciju par daudziem ievērojamiem latgaliešiem, līdzcilvēkiem. Unikāla ir viņa bērnu 2018. gadā izdotā grāmata „Vuss apleik maņ munā volūdā skaņ”, kurā apkopoti visi O. Slišāna latviešu un latgaliešu valodā rakstītie dzejoļi bērniem.
Ontons aizgāja mūžībā 2010. gada 15. decembrī, tikai 2 nedēļas pirms savas 62. dzimšanas dienas. Bet varbūt tā bija providences apredzība, lai bērni – Lienīte, Annele, Andris un Mārīte – nepaļautos tikai uz tēva stipro balstu un domu, ka tēvs jau visu izdarīs, bet paši sāktu latgaliešu kultūras jomā darboties simtprocentīgi.
Apbrīnoju darbīgo Slišānu dzimtu: pacietīgo Lienīti, māksliniecisko Anneli, izcilo gardumu cepēju, stāstnieci un dzejnieci Mārīti un uzņēmīgo Andri, kurš kultūras pasākumus Upītē ir izveidojis kā vietu, uz kurieni vēlas atbraukt ne tikai latgalieši. Ģimeniskā sajūta un latgaliešu viesmīlība ir jūtama ikvienā pasākumā un arī piektajā Ontona Slišāna „bērnā” – lolojumā meilys aiļu i dzīsmu festivālā „Upītes Uobeļduorzs”. Tā ideja realizēta 2002. gadā, kad nolēma, ka dzejas dienas taču varētu kļūt kuplākas un kāpēc lai tajās arī nemuzicētu? Vecākais latgaliešu festivāls „Upītes Uobeļduorzs” šogad svinēja 20 gadu jubileju. Es ticu, ka Ontons ir lepns par latgaliskās dzīvesziņas turpinājumu savos bērnos un mazbērnos – stiprajā Slišānu dzimtā.
Aicinu ikvienu interesentu apmeklēt kādu kultūras pasākumu Upītē, piedalīties kādā Ontona Slišāna dzimšanas dienas piemiņas pasākumā vai vārdadienas ekspedīcijas pārgājienā, ko rīko bērni, – lai paši piedzīvotu un savā sirdī ierakstītu Ontona mīlestību pret latgalisko. Un sekot Ontona Slišāna padomam: „Atlīk viņ vīns dorbs – atklout vieļ naatkluotū, izpieteit vieļ naizpieteitū, paruodeit sev i pasauļam vieļ naparuodeitū.”[1]
[1] Ontons Slišāns "Čipierkstneits jeb apcirsto sakņu pieaudzēšana", 2010., 68. lpp.

Jānis Holšteins-Upmanis
Redaktors