Rauna , Vidzeme
Pēteris Šmits. Folkloras problēmas.

2018. gadā Pētera Šmita 150. gadadiena tika iekļauta UNESCO svinamo gadadienu kalendārā, novērtējot viņa ieguldījumu latviešu tautas folkloras vākšanā un sinoloģijas attīstībā Eiropā un Tālajos Austrumos. Tos otros viņš, pētot tungusu un mandžūru ciltis, valodas un folkloru, ir apceļojis gandrīz pilnībā. Pētera Šmita plašās zināšanas orientālistikā ļāva viņam salīdzināt Austrumu un indoeiropiešu folkloru, risināt latviešu folkloras problēmas kopsakarā ar daudzu citu tautu folkloras problēmām. Un viņš ir dzimis Raunā dienu pēc Ziemassvētkiem. Pilnīgs kaladū.
Tātad – kam jānotiek, lai pirmskaru perioda jaunietis, dzimis un mācījies Raunā, vēlāk Rīgā absolvējis guberņas ģimnāziju, nieka 22 gadu vecumā saprastu, ka vēlas veltīt visu savu uzmanību Austrumu valodām (tungusu, mandžūru, mandarīnu un vēl kaudzītei citu), stažētos Pekinā, lai kļūtu par profesoru un tad nodarbotos ar latviešu un Tālo Austrumu folkloras problēmu salīdzināšanu? Viņa aizrautība noslēdzas ar to, ka Šmitu uzskata par latviešu zinātniskās mitoloģijas pamatlicēju, jaunās krievu sinoloģijas skolas izveidotāju un vienu no pirmajiem mācībspēkiem pirmajā orientālistikas centrā Krievijas impērijā, Vladivostokā. Un tagad – godīgi – cik daudzi no jums šo visu dzird (un dzirdēto arī saprot) pirmo reizi? Es pirmais paceļu roku.
Tikmēr – nu jau citā pasaulē – bija trešās atmodas laiks, un ļaudis centās, cik jaudas, pievienot arī savu vērtību Latvijas atjaunošanai – kā biznesa vides, politiskās pasaules, tā arī kultūras nozarē. Es, būdams sešus gadus vecs, nonācu “Kabatā” – neatkarīgajā teātrī un grāmatu izdevniecībā. Vieni no pirmajiem izdevumiem bija Nīčes “Tā runāja Zaratustra”, “Latviešu tautas ticējumi” un “Latviešu tautas buramvārdi”. Pirmajai grāmatai es pat nosaukumu knapi spēju izlasīt, bet tās otrās šķirstīju kā vārtus uz slepenu portālu – tautasdziesmu ritmika, ticējumu intuitīvais “man jau tā likās” un buramvārdu melnās (vai baltās – kurš to pateiks) maģijas klātbūtne radīja, lai arī bērnišķīgu, bet milzīgu interesi par šo valsti, kuru nupat bijām atguvuši.
Neesmu drošs, bet ir diezgan ticami, ka par manas tābrīža literārās aizraušanās pamatu ņemti Pētera Šmita pētījumi. Viņa galvenais darbs folklorā bijis "Latviešu pasakas un teikas”, kas sakārtotas pēc Anti Ārnes klasifikācijas sistēmas, un savāktie 37 000 Latviešu tautas ticējumu. Uz šā Pētera Šmita darba balstās visa vēlākā latviešu vēstītājas folkloras pētniecība. Lai ar to nebūtu gana, viņš rediģējis arī Latviešu folkloras krātuves izdotos papildinājumus Krišjāņa Barona dainu izdevumam.
Savākt un pierakstīt tautas ticējumus, pasakas un teikas varbūt nebūtu nekas pārcilvēcisks, ja tam nepievienotu kādu smalku niansi – Šmits ap to laiku bija redzējis vai pusi pasaules: Koreju, Gobi tuksnesi, Ķīnu, Sibīriju, Japānu, Mongoliju, Parīzi un vēl, un vēl. Jāpiebilst, ka pasaulē pirmais pasažieru lidojums ar lidmašīnu notika savus 15 gadus vēlāk un ne jau nu Latvijā. Tātad – cilvēks, kurš ir izpētījis dažādu tautu folkloru, valodas, etnogrāfiju un vēsturi, visticamāk, arī uz pašmāju folkloras dārgumiem spējis skatījies pavisam citādi. Vai viņš atrada kopīgo un atšķirīgo starp latviešu un citu tautu kultūrām?
Man ir aizdomas, ka viņš atrada daudz vairāk kopīgā nekā atšķirīgā. Un, iespējams, lielākā folkloras problēma varētu būt tā, ka tās ir tik līdzīgas, neskatoties uz fizisko attālumu un vēsturiskajiem pavērsieniem. Protams, tas nav tik vienkārši kā uzrādīt līdzīgos tēlus, dabas ritma atspoguļojumu vai dzīvesziņu kopīgās iezīmes, jo pat ar neapbruņotu aci ir skaidrs, ka saule ir saule kā latviešiem, tā tungusiem. Lācis ir liels un bijību iedvesošs kā vieniem tā otriem. Tikums un darba ētika tiek atalgota ar rezultātu gan Baltijas, gan Ohotskas jūras krastos. Slinkais ir nulle gan Ulanbatorā, gan Sīkragā.
Ā, jā – Šmitu par sliņķi nosaukt nudien nevar, jo prēmijas par tukšu paldies nevienam nedod. Viņš divreiz saņēmis Krišjāņa Barona prēmiju (1929. un 1936. gadā), 1938. gadā saņēmis Kultūras fonda prēmiju, radījis neskaitāmas publikācijas laikrakstos, grāmatas, vārdnīcas, tulkojumus un kā profesors noteikti iedvesmojis veselu rindu audzēkņu. Tipisks Raunas puika, ne?
Bet vienu gan viņam tomēr neizdevās paveikt – kas sākotnēji izskatītos pēc latviešu un Tālo Austrumu valstu ciešas sadraudzības (pat visdziļākajā – folkloras – līmenī), šodien ir tikai leģenda par kādu pilnīgi dullu profesoru. Viņš esot šķirstījis tāltālo valstu folkloras pierakstus, ticējumus un buramvārdus, un tie tam esot šķituši kā vārti uz slepenu portālu. Bet bija jau arī.
LOKĀLAIS ŠARMS. Saruna ar Valentīnu Lukaševicu
Lielie Garanči, Latgale
Olena Kažoka. Ukrainietes skatiens
Olaines novads, Jāņupe, Zemgale
Ekspedīciju piezīmes: Talsu novads
Talsu novads, Kurzeme
Krietnais kritiķis Zeiferts
Olaine, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Sēlija
Sēlija, Sēlija
Arhips Kuindži un taureņu spārni (1842–1910)
Vecjauži, Vidzeme
Jūlijs Madernieks. Ornaments.
Gulbene , Vidzeme
Ritums Ivanovs
Cēsis, Vidzeme
Pirmais Latvijas Valsts prezidents JĀNIS KRISTAPS ČAKSTE (1859-1927)
Viesturi, Zemgale
Sloveckis
Vecjauži, Vidzeme
Siluetu un tēlu pretrunīgā daba
Siguldas novads, Vidzeme
Cilvēka selekcija
Dviete, Sēlija
Krokodila ligzdā
Dundaga, Kurzeme
Bēru dzimtas mantojums Ventspils novadā
Ventspils novads, Kurzeme
Ko uzglabā iezis?
Siguldas novads, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes. Rundāles novads
Rundāle, Zemgale
Emīls Dārziņš. In Limbo.
Jāņaskola, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes. Cēsu novads
Cēsis, Vidzeme
Ekspedīcijas piezīmes. Purvīti meklējot. Jaunpiebalga.
Jaunpiebalgas novads, Vidzeme
Aglonas Kukažiņa Naaizmērstule (Rozālija Tabine)
Aglona, Latgale
Purvīšu dzimtas sākums un Vilhelma Kārļa Purvīša vectēvs. JĒKABS PURVĪTIS
Vecjauži, Vidzeme
Krišjānis Valdemārs. Barona ļaunākais bieds.
Ēdole , Kurzeme
Griba un providence
Pilsrundāle, Zemgale
Ekspedīcijas piezīmes. Māsas Piebalgas
Alojas novads, Vidzeme
VĪGNERU ERNESTS (1850-1933)
Kuldīgas novads, Kurzeme
Mariona
Vecjauži, Vidzeme
Jānis Jaunsudrabiņš. Saules daļa.
Nereta, Sēlija
Johans Valters
Vecjauži, Vidzeme
Intervija ar Stefanu Rāznu. Cilvēki uz goda.
Ilūkste, Sēlija
Pastāvēs, kas nemainīsies
Valmieras novads, Vidzeme
Rojālistu kods
Roja, Kurzeme
Ziedoņa evanģēlists
Jelgavas novads, Kurzeme
Pauls Valdens. Fizikāli organiskās ķīmijas pamatlicējs.
Ungurmuiža, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Gulbenes novads
Gulbenes novads , Vidzeme
Mistiskā Regīna Ezera
Ķegums, Vidzeme
ANTRA LIEDSKALNIŅA
Gulbenes novads , Vidzeme
Brā’āļi
Gulbenes novads , Vidzeme
Veidenbaums. Ceļotājs apziņā, laikā un telpā
Kalāči, Vidzeme
AUSEKLIS (1850-1879) JAUNPIEBALGĀ
Jaunpiebalga, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Ilūkstes novads
Subate , Sēlija
Jauno mākslinieku balvas "Pavasaris" izstāde Purvīša muzejā
Vecjauži, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Kuldīgas novads
Kuldīgas novads, Kurzeme
Ekspedīciju piezīmes. Savvaļa
Savvaļa , Vidzeme
Dzīve sāpju un gaismas paralēlēs. Zenta Mauriņa
Grobiņa, Kurzeme
Rūmī un Imants Ziedonis, ceļš uz grāmatas izdošanu
Rīga, Vidzeme
Lūkojumi un pamanījumi
Siguldas novads, Murjāņi , Zemgale
Lidojošie latvieši. Jānis Rūdolfs Akermanis.
Svitenes pagasts , Zemgale
Anda Svarāne. Jāturpina sava dziesma.
Zasa, Sēlija
Dzird, kam auss
Rīga, Vidzeme
Ekspedīcijas piezīmes. Alojas novads
Alojas novads, Vidzeme
Jānis Kuzmins. Mācēt uzvarēt
Olaine, Vidzeme
Vilhelma Purvīša nozīme Ķemera dzīvē. Epizodes
Vecjauži, Vidzeme
Kurts Fridrihsons
Vecjauži, Vidzeme
Lidija Auza, Talsu deviņi pakalni un Franču Rivjēra
Talsu novads, Talsi, Kurzeme
Krodera paradoksi
Valmiera , Vidzeme
Atvērt muižas durvis
Pope, Kurzeme
Piešūts. Vēstule Knutam.
Kurmene, Sēlija
Ekspedīciju piezīmes: Siguldas novads
Siguldas novads, Vidzeme
Vitauts Paškausks. Es redzu skaistumu
Tērvete, Zemgale
Raimonds Rudzāts. Sporta Pote
Sigulda, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Valmieras novads
Valmieras novads , Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Olaines novads
Olaine, Vidzeme
Lietu Dāsnums
Viesturu pagasts , Zemgale
Pēteris Šmits. Folkloras problēmas.
Rauna , Vidzeme
Vitauts Ļūdēns. Blakus
Usma, Kurzeme
Ekspedīciju piezīmes. Ventspils novads
Ventspils novads , Kurzeme
Kārlis Skalbe. Dzejnieks un Zetlīziņa.
Jaunpiebalga, Vidzeme
Mūžs Latgales mīlestībai. Antons Slišāns
Upīte, Latgale
Anna Brigadere. Līgo
Tērvete, Zemgale
Rauna , Vidzeme
Pēteris Šmits. Folkloras problēmas.

2018. gadā Pētera Šmita 150. gadadiena tika iekļauta UNESCO svinamo gadadienu kalendārā, novērtējot viņa ieguldījumu latviešu tautas folkloras vākšanā un sinoloģijas attīstībā Eiropā un Tālajos Austrumos. Tos otros viņš, pētot tungusu un mandžūru ciltis, valodas un folkloru, ir apceļojis gandrīz pilnībā. Pētera Šmita plašās zināšanas orientālistikā ļāva viņam salīdzināt Austrumu un indoeiropiešu folkloru, risināt latviešu folkloras problēmas kopsakarā ar daudzu citu tautu folkloras problēmām. Un viņš ir dzimis Raunā dienu pēc Ziemassvētkiem. Pilnīgs kaladū.
Tātad – kam jānotiek, lai pirmskaru perioda jaunietis, dzimis un mācījies Raunā, vēlāk Rīgā absolvējis guberņas ģimnāziju, nieka 22 gadu vecumā saprastu, ka vēlas veltīt visu savu uzmanību Austrumu valodām (tungusu, mandžūru, mandarīnu un vēl kaudzītei citu), stažētos Pekinā, lai kļūtu par profesoru un tad nodarbotos ar latviešu un Tālo Austrumu folkloras problēmu salīdzināšanu? Viņa aizrautība noslēdzas ar to, ka Šmitu uzskata par latviešu zinātniskās mitoloģijas pamatlicēju, jaunās krievu sinoloģijas skolas izveidotāju un vienu no pirmajiem mācībspēkiem pirmajā orientālistikas centrā Krievijas impērijā, Vladivostokā. Un tagad – godīgi – cik daudzi no jums šo visu dzird (un dzirdēto arī saprot) pirmo reizi? Es pirmais paceļu roku.
Tikmēr – nu jau citā pasaulē – bija trešās atmodas laiks, un ļaudis centās, cik jaudas, pievienot arī savu vērtību Latvijas atjaunošanai – kā biznesa vides, politiskās pasaules, tā arī kultūras nozarē. Es, būdams sešus gadus vecs, nonācu “Kabatā” – neatkarīgajā teātrī un grāmatu izdevniecībā. Vieni no pirmajiem izdevumiem bija Nīčes “Tā runāja Zaratustra”, “Latviešu tautas ticējumi” un “Latviešu tautas buramvārdi”. Pirmajai grāmatai es pat nosaukumu knapi spēju izlasīt, bet tās otrās šķirstīju kā vārtus uz slepenu portālu – tautasdziesmu ritmika, ticējumu intuitīvais “man jau tā likās” un buramvārdu melnās (vai baltās – kurš to pateiks) maģijas klātbūtne radīja, lai arī bērnišķīgu, bet milzīgu interesi par šo valsti, kuru nupat bijām atguvuši.
Neesmu drošs, bet ir diezgan ticami, ka par manas tābrīža literārās aizraušanās pamatu ņemti Pētera Šmita pētījumi. Viņa galvenais darbs folklorā bijis "Latviešu pasakas un teikas”, kas sakārtotas pēc Anti Ārnes klasifikācijas sistēmas, un savāktie 37 000 Latviešu tautas ticējumu. Uz šā Pētera Šmita darba balstās visa vēlākā latviešu vēstītājas folkloras pētniecība. Lai ar to nebūtu gana, viņš rediģējis arī Latviešu folkloras krātuves izdotos papildinājumus Krišjāņa Barona dainu izdevumam.
Savākt un pierakstīt tautas ticējumus, pasakas un teikas varbūt nebūtu nekas pārcilvēcisks, ja tam nepievienotu kādu smalku niansi – Šmits ap to laiku bija redzējis vai pusi pasaules: Koreju, Gobi tuksnesi, Ķīnu, Sibīriju, Japānu, Mongoliju, Parīzi un vēl, un vēl. Jāpiebilst, ka pasaulē pirmais pasažieru lidojums ar lidmašīnu notika savus 15 gadus vēlāk un ne jau nu Latvijā. Tātad – cilvēks, kurš ir izpētījis dažādu tautu folkloru, valodas, etnogrāfiju un vēsturi, visticamāk, arī uz pašmāju folkloras dārgumiem spējis skatījies pavisam citādi. Vai viņš atrada kopīgo un atšķirīgo starp latviešu un citu tautu kultūrām?
Man ir aizdomas, ka viņš atrada daudz vairāk kopīgā nekā atšķirīgā. Un, iespējams, lielākā folkloras problēma varētu būt tā, ka tās ir tik līdzīgas, neskatoties uz fizisko attālumu un vēsturiskajiem pavērsieniem. Protams, tas nav tik vienkārši kā uzrādīt līdzīgos tēlus, dabas ritma atspoguļojumu vai dzīvesziņu kopīgās iezīmes, jo pat ar neapbruņotu aci ir skaidrs, ka saule ir saule kā latviešiem, tā tungusiem. Lācis ir liels un bijību iedvesošs kā vieniem tā otriem. Tikums un darba ētika tiek atalgota ar rezultātu gan Baltijas, gan Ohotskas jūras krastos. Slinkais ir nulle gan Ulanbatorā, gan Sīkragā.
Ā, jā – Šmitu par sliņķi nosaukt nudien nevar, jo prēmijas par tukšu paldies nevienam nedod. Viņš divreiz saņēmis Krišjāņa Barona prēmiju (1929. un 1936. gadā), 1938. gadā saņēmis Kultūras fonda prēmiju, radījis neskaitāmas publikācijas laikrakstos, grāmatas, vārdnīcas, tulkojumus un kā profesors noteikti iedvesmojis veselu rindu audzēkņu. Tipisks Raunas puika, ne?
Bet vienu gan viņam tomēr neizdevās paveikt – kas sākotnēji izskatītos pēc latviešu un Tālo Austrumu valstu ciešas sadraudzības (pat visdziļākajā – folkloras – līmenī), šodien ir tikai leģenda par kādu pilnīgi dullu profesoru. Viņš esot šķirstījis tāltālo valstu folkloras pierakstus, ticējumus un buramvārdus, un tie tam esot šķituši kā vārti uz slepenu portālu. Bet bija jau arī.
Jānis Holšteins-Upmanis
Redaktors