Vecjauži, Vidzeme
Vilhelma Purvīša nozīme Ķemera dzīvē. Epizodes

Mans uzdevums ir iezīmēt mācītāja un mākslinieka sarežģīto likteņgaitu kontūras un atklāt to aprisēs saskatāmos nozīmīgākos pavērsienus. Pēc Teoloģiskā institūta beigšanas 1929. gadā Miervaldis Jānis Ķemers, sekojot savam aicinājumam, kļuva par luterāņu mācītāju. PSRS okupācijas režīma selekcionēto padomju cilvēku kopībai Miervalža Ķemera izvēle un dzīve nevarēja būt atdarināšanas cienīgs paraugs pat ar tādiem dotumiem kā talantīgs gleznotājs un Vilhelma Purvīša Dabasskatu meistardarbnīcas audzēknis. Tādēļ arī pēc Latvijas Mākslas akadēmijas beigšanas un diploma saņemšanas 1947. gadā režīms viņam liedza kļūt par oficiāli atzītu mākslinieku. M. Ķemers gan netika represēts un līdz 1964. gadam pildīja mācītāja pienākumus Sv. Trīsvienības baznīcā Sarkandaugavā, tomēr vairākkārtējie mēģinājumi iestāties LPSR Mākslinieku savienībā vienmēr beidzās ar neveiksmi.
M. Ķemera personīgās attiecības ar V. Purvīti diemžēl ir rekonstruējamas tikai pēc fragmentārām atmiņām un paškritiskām atklāsmēm autobiogrāfisko piezīmju lappusēs. Spriežot pēc M. Ķemera lakoniskajiem izteikumiem, ko raksta autors 1970. gados uzklausīja sarunās mākslinieka dzīvoklī Jaunciemā, studenta un profesora starpā valdījušas cieņpilnas attiecības. Saglabājot distancētas apbrīnas attālumu, M. Ķemers nekad neatļāvās familiaritāti vai kā citādi apliecināt savas "priekšrocības" vai "tiesības" uz izredzētā statusu, kuras viņš pilnā mērā būtu varējis baudīt gan kā mācītājs, gan arī kā Purvīšu ģimenes tuvs paziņa, iepazīts jau 1927. gadā, bet profesora mūža nogalē kļuvis arī par viņa uzticības personu.Ikvienā solī, kā mācībās, tā arī ārpus tām, M. Ķemers par V. Purvīti runāja tikai ar respektu un godbijību. No mūsu sarunām ar gleznotāju M. Ķemeru, kā arī no intervijām ar viņa audžudēlu Vitoldu Dozi izriet tikai mutiski apliecināms apgalvojums, ka profesors Ķemeru kā V. Purvīša uzticības personu lūdzis piedalīties vairākās ar izceļošanas steigu un ar to saistītajās nemiera pilnajās kara beigu perioda epizodēs, Ķemeram kļūstot par aculiecinieku gleznu atlasei un saiņošanai kastēs pirms izvešanas uz Vāciju. Šo atmiņu uzklausītājam netika slēpts, ka profesors ir atstājis Ķemeram krāsu kasti, paleti, otas, dažādus mākslinieka darba veikšanai nepieciešamus piederumus, nogruntētus kartonus atkārtotai izmantošanai, kā arī vairākas nepabeigtu gleznu skices un dažas, pēc Purvīša ieskatiem, līdzņemšanai nenozīmīgas gleznu studijas. Sarunās tika skarta arī epizode par Purvīša aizbraukšanu 1944. gada rudenī, Ķemeram pavadot profesoru līdz kuģa piestātnei, cik tālu ostas apsardze to atļāva. Tomēr pēc tik daudziem gadiem, saglabājot objektivitāti, man nav tiesību nedz pārspīlēt, nedz izskaistināt šī notikuma atceres sižetu.
Ar siltām jūtām runājot par savu lielāko autoritāti mākslā, Ķemers rādīja burkā stāvus ievietotu līdz kātam nodilušu otu sauju, kā arī ar sakaltušām krāsām aplipušu paleti, kas viņam bija dārga piemiņa no Vilhelma Purvīša. Par to M. Ķemers ir atstājis arī ierakstu savās autobiogrāfiskajās piezīmēs, atstāstot diplomdarba gleznošanas epizodi: "Krāsas man bija labas, no profesora V. Purvīša atstātas šiem mēnešiem. "Ar tām savu diplomu uzgleznojiet," tā sacījis, man iedeva dažas iesāktas "Lefrank" un "Winzora" tūbiņas. Arī pindzeles vēl bija labu labās." Šo dāvanu mācītājs bija uztvēris gluži simboliski – kā savdabīgu testamentu, profesoram atstājot Latviju uz neatgriešanos un uzticot savam pēdējam audzēknim gan dažas relikvijas un gleznu sagataves, gan arī Purvīša Dabasskatu meistardarbnīcā apgūtās glezniecības iemaņas. Šo sava skolotāja mantojumu Ķemers turēja svētu, un, lai gan centās izkopt savu individuālo mākslinieka rokrakstu, iespējams, pārlieku lielais respekts Purvīša autoritātei neļāva Ķemeram pārvarēt uzticīga sekotāja biklumu.
Vēl teoloģijas studiju prakses laikā 1927. gadā M. Ķemers iepazinās ar Vilhelmu Purvīti, kad tika nosūtīts uz Rēzekni sagatavot iesvētībām jauniešus. Viņu vidū bija arī V. Purvīša māsas bērni, un mājas viesībās pēc iesvētībām abi mākslinieki iepazinās. Savās atmiņās M. Ķemers raksta, ka jau nākamajā – 1928. – gadā, kad ābeļu ziedēšanas laikā meistars atkal ieradās Rēzeknē, viņš drīkstējis doties V. Purvītim līdzi studijās. Šo epizodi M. Ķemers apraksta sīki: "Pats gan negleznoju, bet turēju saules, lietus sargu un māksliniekam piederošās krāsas, notīrīju paleti, nesu tam soliņu un sargu. [..] Atmiņā man viena tāda lietaina, piemirkusi diena. Lietus līņāja, bet krāsas tik brīnišķīgas un tīras. Gleznoja profesors kādu studiju. Es turēju virs galvas lietussargu. Vēja nebija. Krāsas spiedu un pindzeli tīrīju, jo profesors nerunādams ierāva ar gleznošanu. Netraucēju. [..]
Rēzeknē sākusies draudzība ar Vilhelmu Purvīti raisīja abpusēju uzticēšanos, taču mācītāja darbs pēc LELB Virsvaldes norīkojuma vairāk līdzinājās dienestam armijā un neļāva nodoties akadēmiskām mākslas studijām. Taču ik brīvā brīdī M. Ķemers gleznoja gan pilsētu, gan lauku ainavas. Pēc savu darbu parādīšanas māksliniekiem Valdim Kalnrozem un Eduardam Jurķelim M. Ķemers saņēma atzinīgu vērtējumu un rosinājumu mācīties Mākslas akadēmijā. Situāciju atviegloja prāvesta Kārļa Irbes 1938. gadā izteiktais piedāvājums kļūt par viņa adjunktu Rīgā Sv. Trīsvienības baznīcā Sarkandaugavā. Atlika tikai noskaidrot, ko par šādu ieceri domāja desmit gadu nesatiktais profesors, pie kura uz Baldoni, kur Vilhelms Purvītis ar ģimeni vadīja vasaras, M. Ķemers bija gatavs steigties bez vilcināšanās.
Savās atmiņās M. Ķemers raksta: "Satiku vasarnīcā ar kundzi pie kafijas galda. Tagad griezos tieši ar savu lūgumu, jautājumu par iestāšanos akadēmijā. "Nekavējoši, cik vien ātri!" izsaucās rektors, jo laika vairs maz. Kad uzzināja, ka man 36 gadi, viņš sacīja: "Cik labi, pats pēdējais gads, vecākus akadēmijā nepieņemam." Aplūkojis eļļas krāsām gleznotās Latgales ainavu skices un pasteļus ar Jelgavas pilsētas skatiem, V. Purvītis sacījis, ka tik sagatavots kandidāts esot droši uzņemams, tādēļ lai aiznesot savas skices uz akadēmiju un nododot tās profesoram Jānim Kugam. Tā paša 1938. gada rudenī M. Ķemers ar 823. numuru tika imatrikulēts Mākslas akadēmijā kā brīvklausītājs, jo bez iepriekšējas mākslas izglītības tikai šādā statusā bija iespējams tikt uzņemtam akadēmijā. Pēc nedaudz vairāk kā viena gada, kad bija apgūti nepieciešamie papildu mācību priekšmeti un nokārtoti eksāmeni, M. Ķemeru pielaida studēt V. Purvīša Dabasskatu meistardarbnīcā.
Ekspedīciju piezīmes: Ilūkstes novads
Subate , Sēlija
Jūlijs Madernieks. Ornaments.
Gulbene , Vidzeme
VĪGNERU ERNESTS (1850-1933)
Kuldīgas novads, Kurzeme
Ekspedīciju piezīmes. Rundāles novads
Rundāle, Zemgale
Krietnais kritiķis Zeiferts
Olaine, Vidzeme
Raimonds Rudzāts. Sporta Pote
Sigulda, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Olaines novads
Olaine, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Talsu novads
Talsu novads, Kurzeme
Ekspedīciju piezīmes. Cēsu novads
Cēsis, Vidzeme
Jānis Jaunsudrabiņš. Saules daļa.
Nereta, Sēlija
Ziedoņa evanģēlists
Jelgavas novads, Kurzeme
Ekspedīcijas piezīmes. Purvīti meklējot. Jaunpiebalga.
Jaunpiebalgas novads, Vidzeme
Sloveckis
Vecjauži, Vidzeme
Brā’āļi
Gulbenes novads , Vidzeme
Aglonas Kukažiņa Naaizmērstule (Rozālija Tabine)
Aglona, Latgale
Ekspedīciju piezīmes: Kuldīgas novads
Kuldīgas novads, Kurzeme
LOKĀLAIS ŠARMS. Saruna ar Valentīnu Lukaševicu
Lielie Garanči, Latgale
Cilvēka selekcija
Dviete, Sēlija
Lietu Dāsnums
Viesturu pagasts , Zemgale
AUSEKLIS (1850-1879) JAUNPIEBALGĀ
Jaunpiebalga, Vidzeme
Kurts Fridrihsons
Vecjauži, Vidzeme
Vitauts Ļūdēns. Blakus
Usma, Kurzeme
Ekspedīciju piezīmes. Savvaļa
Savvaļa , Vidzeme
Jauno mākslinieku balvas "Pavasaris" izstāde Purvīša muzejā
Vecjauži, Vidzeme
Pastāvēs, kas nemainīsies
Valmieras novads, Vidzeme
Ekspedīcijas piezīmes. Māsas Piebalgas
Alojas novads, Vidzeme
Rojālistu kods
Roja, Kurzeme
Mistiskā Regīna Ezera
Ķegums, Vidzeme
Veidenbaums. Ceļotājs apziņā, laikā un telpā
Kalāči, Vidzeme
Piešūts. Vēstule Knutam.
Kurmene, Sēlija
Dzird, kam auss
Rīga, Vidzeme
Arhips Kuindži un taureņu spārni (1842–1910)
Vecjauži, Vidzeme
Johans Valters
Vecjauži, Vidzeme
Anna Brigadere. Līgo
Tērvete, Zemgale
Ko uzglabā iezis?
Siguldas novads, Vidzeme
Ritums Ivanovs
Cēsis, Vidzeme
Olena Kažoka. Ukrainietes skatiens
Olaines novads, Jāņupe, Zemgale
Ekspedīciju piezīmes: Gulbenes novads
Gulbenes novads , Vidzeme
Jānis Kuzmins. Mācēt uzvarēt
Olaine, Vidzeme
ANTRA LIEDSKALNIŅA
Gulbenes novads , Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Siguldas novads
Siguldas novads, Vidzeme
Rūmī un Imants Ziedonis, ceļš uz grāmatas izdošanu
Rīga, Vidzeme
Bēru dzimtas mantojums Ventspils novadā
Ventspils novads, Kurzeme
Ekspedīciju piezīmes. Ventspils novads
Ventspils novads , Kurzeme
Pēteris Šmits. Folkloras problēmas.
Rauna , Vidzeme
Siluetu un tēlu pretrunīgā daba
Siguldas novads, Vidzeme
Mūžs Latgales mīlestībai. Antons Slišāns
Upīte, Latgale
Griba un providence
Pilsrundāle, Zemgale
Intervija ar Stefanu Rāznu. Cilvēki uz goda.
Ilūkste, Sēlija
Emīls Dārziņš. In Limbo.
Jāņaskola, Vidzeme
Dzīve sāpju un gaismas paralēlēs. Zenta Mauriņa
Grobiņa, Kurzeme
Lūkojumi un pamanījumi
Siguldas novads, Murjāņi , Zemgale
Ekspedīciju piezīmes: Valmieras novads
Valmieras novads , Vidzeme
Pirmais Latvijas Valsts prezidents JĀNIS KRISTAPS ČAKSTE (1859-1927)
Viesturi, Zemgale
Kārlis Skalbe. Dzejnieks un Zetlīziņa.
Jaunpiebalga, Vidzeme
Krišjānis Valdemārs. Barona ļaunākais bieds.
Ēdole , Kurzeme
Vilhelma Purvīša nozīme Ķemera dzīvē. Epizodes
Vecjauži, Vidzeme
Vitauts Paškausks. Es redzu skaistumu
Tērvete, Zemgale
Krokodila ligzdā
Dundaga, Kurzeme
Krodera paradoksi
Valmiera , Vidzeme
Lidija Auza, Talsu deviņi pakalni un Franču Rivjēra
Talsu novads, Talsi, Kurzeme
Purvīšu dzimtas sākums un Vilhelma Kārļa Purvīša vectēvs. JĒKABS PURVĪTIS
Vecjauži, Vidzeme
Mariona
Vecjauži, Vidzeme
Ekspedīcijas piezīmes. Alojas novads
Alojas novads, Vidzeme
Pauls Valdens. Fizikāli organiskās ķīmijas pamatlicējs.
Ungurmuiža, Vidzeme
Ekspedīciju piezīmes: Sēlija
Sēlija, Sēlija
Lidojošie latvieši. Jānis Rūdolfs Akermanis.
Svitenes pagasts , Zemgale
Anda Svarāne. Jāturpina sava dziesma.
Zasa, Sēlija
Atvērt muižas durvis
Pope, Kurzeme
Vecjauži, Vidzeme
Vilhelma Purvīša nozīme Ķemera dzīvē. Epizodes

Mans uzdevums ir iezīmēt mācītāja un mākslinieka sarežģīto likteņgaitu kontūras un atklāt to aprisēs saskatāmos nozīmīgākos pavērsienus. Pēc Teoloģiskā institūta beigšanas 1929. gadā Miervaldis Jānis Ķemers, sekojot savam aicinājumam, kļuva par luterāņu mācītāju. PSRS okupācijas režīma selekcionēto padomju cilvēku kopībai Miervalža Ķemera izvēle un dzīve nevarēja būt atdarināšanas cienīgs paraugs pat ar tādiem dotumiem kā talantīgs gleznotājs un Vilhelma Purvīša Dabasskatu meistardarbnīcas audzēknis. Tādēļ arī pēc Latvijas Mākslas akadēmijas beigšanas un diploma saņemšanas 1947. gadā režīms viņam liedza kļūt par oficiāli atzītu mākslinieku. M. Ķemers gan netika represēts un līdz 1964. gadam pildīja mācītāja pienākumus Sv. Trīsvienības baznīcā Sarkandaugavā, tomēr vairākkārtējie mēģinājumi iestāties LPSR Mākslinieku savienībā vienmēr beidzās ar neveiksmi.
M. Ķemera personīgās attiecības ar V. Purvīti diemžēl ir rekonstruējamas tikai pēc fragmentārām atmiņām un paškritiskām atklāsmēm autobiogrāfisko piezīmju lappusēs. Spriežot pēc M. Ķemera lakoniskajiem izteikumiem, ko raksta autors 1970. gados uzklausīja sarunās mākslinieka dzīvoklī Jaunciemā, studenta un profesora starpā valdījušas cieņpilnas attiecības. Saglabājot distancētas apbrīnas attālumu, M. Ķemers nekad neatļāvās familiaritāti vai kā citādi apliecināt savas "priekšrocības" vai "tiesības" uz izredzētā statusu, kuras viņš pilnā mērā būtu varējis baudīt gan kā mācītājs, gan arī kā Purvīšu ģimenes tuvs paziņa, iepazīts jau 1927. gadā, bet profesora mūža nogalē kļuvis arī par viņa uzticības personu.Ikvienā solī, kā mācībās, tā arī ārpus tām, M. Ķemers par V. Purvīti runāja tikai ar respektu un godbijību. No mūsu sarunām ar gleznotāju M. Ķemeru, kā arī no intervijām ar viņa audžudēlu Vitoldu Dozi izriet tikai mutiski apliecināms apgalvojums, ka profesors Ķemeru kā V. Purvīša uzticības personu lūdzis piedalīties vairākās ar izceļošanas steigu un ar to saistītajās nemiera pilnajās kara beigu perioda epizodēs, Ķemeram kļūstot par aculiecinieku gleznu atlasei un saiņošanai kastēs pirms izvešanas uz Vāciju. Šo atmiņu uzklausītājam netika slēpts, ka profesors ir atstājis Ķemeram krāsu kasti, paleti, otas, dažādus mākslinieka darba veikšanai nepieciešamus piederumus, nogruntētus kartonus atkārtotai izmantošanai, kā arī vairākas nepabeigtu gleznu skices un dažas, pēc Purvīša ieskatiem, līdzņemšanai nenozīmīgas gleznu studijas. Sarunās tika skarta arī epizode par Purvīša aizbraukšanu 1944. gada rudenī, Ķemeram pavadot profesoru līdz kuģa piestātnei, cik tālu ostas apsardze to atļāva. Tomēr pēc tik daudziem gadiem, saglabājot objektivitāti, man nav tiesību nedz pārspīlēt, nedz izskaistināt šī notikuma atceres sižetu.
Ar siltām jūtām runājot par savu lielāko autoritāti mākslā, Ķemers rādīja burkā stāvus ievietotu līdz kātam nodilušu otu sauju, kā arī ar sakaltušām krāsām aplipušu paleti, kas viņam bija dārga piemiņa no Vilhelma Purvīša. Par to M. Ķemers ir atstājis arī ierakstu savās autobiogrāfiskajās piezīmēs, atstāstot diplomdarba gleznošanas epizodi: "Krāsas man bija labas, no profesora V. Purvīša atstātas šiem mēnešiem. "Ar tām savu diplomu uzgleznojiet," tā sacījis, man iedeva dažas iesāktas "Lefrank" un "Winzora" tūbiņas. Arī pindzeles vēl bija labu labās." Šo dāvanu mācītājs bija uztvēris gluži simboliski – kā savdabīgu testamentu, profesoram atstājot Latviju uz neatgriešanos un uzticot savam pēdējam audzēknim gan dažas relikvijas un gleznu sagataves, gan arī Purvīša Dabasskatu meistardarbnīcā apgūtās glezniecības iemaņas. Šo sava skolotāja mantojumu Ķemers turēja svētu, un, lai gan centās izkopt savu individuālo mākslinieka rokrakstu, iespējams, pārlieku lielais respekts Purvīša autoritātei neļāva Ķemeram pārvarēt uzticīga sekotāja biklumu.
Vēl teoloģijas studiju prakses laikā 1927. gadā M. Ķemers iepazinās ar Vilhelmu Purvīti, kad tika nosūtīts uz Rēzekni sagatavot iesvētībām jauniešus. Viņu vidū bija arī V. Purvīša māsas bērni, un mājas viesībās pēc iesvētībām abi mākslinieki iepazinās. Savās atmiņās M. Ķemers raksta, ka jau nākamajā – 1928. – gadā, kad ābeļu ziedēšanas laikā meistars atkal ieradās Rēzeknē, viņš drīkstējis doties V. Purvītim līdzi studijās. Šo epizodi M. Ķemers apraksta sīki: "Pats gan negleznoju, bet turēju saules, lietus sargu un māksliniekam piederošās krāsas, notīrīju paleti, nesu tam soliņu un sargu. [..] Atmiņā man viena tāda lietaina, piemirkusi diena. Lietus līņāja, bet krāsas tik brīnišķīgas un tīras. Gleznoja profesors kādu studiju. Es turēju virs galvas lietussargu. Vēja nebija. Krāsas spiedu un pindzeli tīrīju, jo profesors nerunādams ierāva ar gleznošanu. Netraucēju. [..]
Rēzeknē sākusies draudzība ar Vilhelmu Purvīti raisīja abpusēju uzticēšanos, taču mācītāja darbs pēc LELB Virsvaldes norīkojuma vairāk līdzinājās dienestam armijā un neļāva nodoties akadēmiskām mākslas studijām. Taču ik brīvā brīdī M. Ķemers gleznoja gan pilsētu, gan lauku ainavas. Pēc savu darbu parādīšanas māksliniekiem Valdim Kalnrozem un Eduardam Jurķelim M. Ķemers saņēma atzinīgu vērtējumu un rosinājumu mācīties Mākslas akadēmijā. Situāciju atviegloja prāvesta Kārļa Irbes 1938. gadā izteiktais piedāvājums kļūt par viņa adjunktu Rīgā Sv. Trīsvienības baznīcā Sarkandaugavā. Atlika tikai noskaidrot, ko par šādu ieceri domāja desmit gadu nesatiktais profesors, pie kura uz Baldoni, kur Vilhelms Purvītis ar ģimeni vadīja vasaras, M. Ķemers bija gatavs steigties bez vilcināšanās.
Savās atmiņās M. Ķemers raksta: "Satiku vasarnīcā ar kundzi pie kafijas galda. Tagad griezos tieši ar savu lūgumu, jautājumu par iestāšanos akadēmijā. "Nekavējoši, cik vien ātri!" izsaucās rektors, jo laika vairs maz. Kad uzzināja, ka man 36 gadi, viņš sacīja: "Cik labi, pats pēdējais gads, vecākus akadēmijā nepieņemam." Aplūkojis eļļas krāsām gleznotās Latgales ainavu skices un pasteļus ar Jelgavas pilsētas skatiem, V. Purvītis sacījis, ka tik sagatavots kandidāts esot droši uzņemams, tādēļ lai aiznesot savas skices uz akadēmiju un nododot tās profesoram Jānim Kugam. Tā paša 1938. gada rudenī M. Ķemers ar 823. numuru tika imatrikulēts Mākslas akadēmijā kā brīvklausītājs, jo bez iepriekšējas mākslas izglītības tikai šādā statusā bija iespējams tikt uzņemtam akadēmijā. Pēc nedaudz vairāk kā viena gada, kad bija apgūti nepieciešamie papildu mācību priekšmeti un nokārtoti eksāmeni, M. Ķemeru pielaida studēt V. Purvīša Dabasskatu meistardarbnīcā.
Jānis Holšteins-Upmanis
Redaktors